VNITŘNÍ HODNOTA
Vnitřní hodnota (Intrinsic Value) je základní, objektivní hodnota, která je založena na finančních výsledcích společnosti. Zatímco tržní cena ukazuje cenu, kterou jsou ostatní lidé ochotni zaplatit, vnitřní hodnota vám ukazuje hodnotu akcie na základě analýzy její skutečné finanční výkonnosti.
Pokud znáte něčeho skutečnou hodnotu, můžete ušetřit spoustu peněz, když to koupíte ve slevě - to je základní koncept hodnotového investování. Nákup akcií, které se obchodují se slevou vzhledem k jejich vnitřní hodnotě, vám dává větší šanci na zisk a snižuje pravděpodobnost ztráty peněz. Pozor však na to, že neexistuje žádný univerzální standard pro výpočet vnitřní hodnoty společnosti.
Základní nejpoužívanější modely oceňování vnitřní hodnoty akcie:
Relative Value
Relativní model oceňování je metoda oceňování podniku, která porovnává hodnotu společnosti s hodnotou jejích konkurentů nebo protějšků v oboru za účelem posouzení finanční hodnoty firmy. Hodnotoví investoři zkoumají finanční výkazy konkurenčních společností, než se rozhodnou, kam investovat své peníze. Zatímco relativní ocenění zahrnuje mnoho násobků, například model DCF využívá budoucí projekce volných peněžních toků společnosti a diskontuje je. Existuje mnoho různých typů relativních poměrů jako je P/FCF, EV/EBITDA, EV/EBIT, EV/IC, P/OCF, P/S nebo P/E.
Například pokud je průměrné P/E pro maloobchod 20x, znamená to, že průměrná cena akcií společnosti v tomto odvětví se obchoduje na 20násobku jeho EPS. Řekněme, že se společnost X obchoduje za 50$ a má EPS 2$. Poměr P/E je 25x, to je více než průměr v odvětví, což znamená, že společnost X je nadhodnocená. Pokud by se společnost X obchodovala za průměrný 20násobek svého EPS, obchodovala by se za cenu 40$, to je relativní hodnota. Jinými slovy, na základě průměru se společnost X obchoduje o 10$ výš.
Relative Value
Relativní model oceňování je metoda oceňování podniku, která porovnává hodnotu společnosti s hodnotou jejích konkurentů nebo protějšků v oboru za účelem posouzení finanční hodnoty firmy. Hodnotoví investoři zkoumají finanční výkazy konkurenčních společností, než se rozhodnou, kam investovat své peníze. Zatímco relativní ocenění zahrnuje mnoho násobků, například model DCF využívá budoucí projekce volných peněžních toků společnosti a diskontuje je. Existuje mnoho různých typů relativních poměrů jako je P/FCF, EV/EBITDA, EV/EBIT, EV/IC, P/OCF, P/S nebo P/E.
Například pokud je průměrné P/E pro maloobchod 20x, znamená to, že průměrná cena akcií společnosti v tomto odvětví se obchoduje na 20násobku jeho EPS. Řekněme, že se společnost X obchoduje za 50$ a má EPS 2$. Poměr P/E je 25x, to je více než průměr v odvětví, což znamená, že společnost X je nadhodnocená. Pokud by se společnost X obchodovala za průměrný 20násobek svého EPS, obchodovala by se za cenu 40$, to je relativní hodnota. Jinými slovy, na základě průměru se společnost X obchoduje o 10$ výš.