PROFIL SPOLEČNOSTI
Společnost PepsiCo se zabývá výrobou, marketingem, distribucí a prodejem nápojů, potravin a občerstvení. Společnost působí v sedmi segmentech: Frito-Lay Severní Amerika; Quaker Foods Severní Amerika; PepsiCo Beverages Severní Amerika; Latinská Amerika; Evropa; Afrika, Střední východ a jižní Asie; Asie a Tichomoří, Austrálie, Nový Zéland a oblast Číny. Nabízí dipy, snacky s příchutí sýra a pomazánky, dále kukuřičné, bramborové a tortillové lupínky; cereálie, rýži, těstoviny, směsi a sirupy, müsli tyčinky, krupici, ovesné vločky, rýžové koláčky; nápojové koncentráty, sirupy a hotové výrobky; čaj, kávu a džusy; mléčné výrobky; výrobníky perlivé vody a související výrobky. Obsluhuje velkoobchodní a jiné distributory, zákazníky z oblasti stravovacích služeb, obchody s potravinami, drogerie, obchody se smíšeným zbožím, diskontní prodejny, prodejny s hromadným zbožím, členské prodejny, maloobchodní prodejny elektronických obchodů a autorizované nezávislé stáčírny a další prostřednictvím sítě přímých dodávek do prodejen, zákaznických skladů a distribučních sítí, jakož i přímo spotřebitelům prostřednictvím platforem elektronického obchodu a maloobchodních prodejen. Společnost sídlí v Purchase ve státě New York.
Sektor: | Consumer Defensive | IPO: | 18.12.1919 |
Odvětví: | Beverages—Non-Alcoholic | Dividenda: | Ano (čtvrtletně) |
Zaměstnanci: | 309 000 | Burza: | NASDAQ |
CEO: | Ramon Laguarta | Ticker: | PEP |
Založeno: | 1898 | Rating S&P: | A+ |
Země: | USA | Rating Moody’s: | A1 |
700 Anderson Hill Road | Portfolio GP: ANO |
Purchase, NY, 10577 | Web: pepsico.com |
United States | Dokumenty: Tiskové zprávy |
ANALÝZA SPOLEČNOSTI
Tržby
Tržby společnosti mají v průběhu času stoupavý trend. Samozřejmě se jedná o kolos, takže nejde očekávat žádný prudký růst. Spíše se jedná o velmi stabilní společnost. Tržby v roce 2021 dosáhly 79.5 miliardy dolarů, což je nárůst o 13 % oproti předchozímu roku.
Zisk na akcii
Zisk na akcii má podobný rostoucí trend jako tržby. Za výkyv v roce 2018 může akvizice se společností SodaStream International. Zisk na akcii v roce 2021 dosáhl 5.53$, což je o 8 % více, než v předchozím roce 2020.
Hrubá marže
Hrubá marže, neboli rozdíl mezi příjmem a náklady na prodané zboží nebo služby v roce 2021 byla 53 %. Na grafu je patrné, že se jedná o průměr, kde se rozmezí pohybuje od 50 do 55 %.
ROCE
Návratnost investovaného kapitálu za rok 2021 byla 17 %. Zde je vidět výrazný pokles v roce 2010. Od té doby si drží návratnost v průměru kolem 17 %.
Aktiva vs. Pasiva
Dlouhodobé závazky společnosti rostou, ale zde to není nic závažného, jelikož společnost přesně ví, co dělá. Poslední dluhopisy vydala v roce 2022 splatné v roce 2052 s kupónem 4.20 %. Dluh společnosti byl v roce 2021 35.6 miliardy dolarů.
CAPEX
Kapitálové výdaje, které nám říkají, jak vysoké jsou náklady společnosti na pořízení nového a obnovu starého majetku byly za rok 2021 4.63 miliardy dolarů a na grafu je patrné, že mají od roku 2000 rostoucí trend.
Dividendy
Zde je hlavní důvod oblíbenosti mnoha investorů. PepsiCo vyplácí nepřetržitě dividendy od roku 1952. V roce 2021 vyplatili 4.53$ na akcii při výplatním poměru necelých 67 %. Průměrné roční navyšování vyplácející částky je 7 %.
Dividendový výnos
Dividendový výnos se pohybuje od roku 2008 kolem 2.50 – 3.00%, což je takový průměr. Na druhou stranu Yield on Cost dokáže udělat v čase divy. Dividendový výnos za rok 2021 byl necelých 2.50 %.
Počet akcií v oběhu
Počet akcií v oběhu má klesající trend, což je pro investory pozitivní impuls, jelikož se jejich podíl ve společnosti zvyšuje. Za nárůst akcií v roce 2001 může akvizice společnosti Quaker Oats Company. Od té doby počet klesá až na 1.38 miliardy kusů v roce 2021.
Akcionáři
Největší podíl z institucí a fondů ve společnosti PepsiCo drží Vanguard Group Inc. 9.16 %, Blackrock Inc. 7.74 % a State Street 4.26 %. Ze superinvestorů má největší podíl akcií Terry Smith, Eric Schoenstein, Ray Dalio a Donald Yacktman.
Tržby: divize
V roce 2021 dosáhla divize North America Beverages (NAB) čistého obratu přes 25.3 miliardy dolarů. Tato divize je stále největší ve společnosti. Na druhém místě je Frito-Lay North America (FLNA) s obratem přes 19.6 miliardy dolarů a třetí největší je divize Europe s obratem přes 13 miliard dolarů.
Tržby: podíly
Statistika ukazuje rozdělení čistých příjmů společnosti PepsiCo po celém světě v roce 2021 podle segmentů. Na grafu je patrné, že segmenty North America Beverages a Frito-Lay North America tvoří 57 % celosvětových příjmů.
Potraviny vs nápoje
Tato statistika představuje rozdělení čistých příjmů společnosti PepsiCo po celém světě podle potravin a nápojů. V roce 2021 je přibližně 55 % celosvětových čistých příjmů z prodeje potravin. Na grafu je lehce patrné, že podíl potravin vůči nápojům stále lehce narůstá.
Provozní zisk: divize
Tato časová osa znázorňuje podíl společnosti PepsiCo na provozním zisku v roce 2021 podle jednotlivých divizí. Na grafu je vidět, že Frito-Lay North America se podílelo 44% na celkovém provozním zisku společnosti a na druhém místě s 19% divize North America Beverages.
Počet zaměstnanců
Počet zaměstnanců společnosti po celém světě v roce 2021 dosáhl přibližně 309 000. Počet se od roku 2019 navýšil o zhruba 42 000, oproti letům 2015 – 2019, kde byl počet zaměstnanců stále zhruba stejný.
Výdaje na reklamu
Podle finančních zpráv věnuje společnost PepsiCo na reklamu a propagaci svých výrobků ročně 2.3 až 3.5 miliardy dolarů. Společnost vysvětluje, že tyto výdaje zahrnují zálohy na média a osobní služby, propagační materiály a také výrobní náklady na budoucí reklamu v médiích.
Výdaje na reklamu: nápoje
Ve Spojených státech vydávají nejvíce peněz společnosti Coca-Cola a PepsiCo na reklamu svých oblíbených nápojů. Coca-Cola utratila v roce 2021 za reklamu svého vlajkového nápoje 193 milionů dolarů, zatímco společnost PepsiCo investovala v tomto roce do propagace Pepsi přibližně 114 milionů.
Výdaje na reklamu: souhrn
Společnost Procter & Gamble utratila v roce 2021 za reklamu v kabelové televizi ve Spojených státech 877 milionů dolarů a zařadila se tak na první místo v žebříčku. Společnost PepsiCo skončila na 7. místě s výdaji na reklamu ve výši 341 milionů dolarů.
Tržby: chipsy
Statistika ukazuje přední prodejce bramborových lupínků ve Spojených státech v roce 2022 na základě prodeje. V tomto roce byla společnost Frito Lay (divize společnosti PepsiCo) vedoucím prodejcem bramborových lupínků ve Spojených státech na základě tržeb přesahujících 5 miliard dolarů.
Nové produkty
Od roku 2016 do roku 2021 uvedla společnost PepsiCo na trh 342 nových výrobků v sektoru nealkoholických nápojů ve Spojených státech, čímž předběhla své konkurenty jako jsou společnosti Coca-Cola a Nestlé, které v tomto období uvedly na trh stejný počet nových výrobků a to 327.
ODHADY ANALYTIKŮ
Tržby
Odhady analytiků na budoucí vývoj tržeb, je průměrný meziroční růst o 4.50 %. Odhaduje se, že by tržby měly nadále růst a to z dnešních 79.50 miliardy dolarů na 98.80 miliardy dolarů v roce 2026.
Zisk na akcii
Odhady analytiků na budoucí vývoj zisku na akcii je pokračující růst stejně tak jako u tržeb a to v průměru o 8 % ročně z 5.53$ na 9.20$ v roce 2026.
VALUACE
Cost of Capital
Capital Asset Pricing Model (CAPM)
8.54%
WACC
Weighted Average Cost of Capital
7.78%
Dle výpočtu DCF, kde se bere v potaz odhad budoucího volného peněžního toku, který se následně diskontuje diskontní sazbou odpovídající riziku, nám vychází výsledná hodnota současné hodnoty volného peněžního toku zhruba 137.92$ za akcii.
Dle Relativního ocenění, kde se používají poměry jako jsou EV/tržby, EV/EBITDA a P/E, algoritmy vezmou v úvahu všechny informace o násobcích ocenění a konsoliduje je do jediného čísla. A to je u společnosti PepsiCo 194.86$ za akcii.
Pokud vezmeme průměr těchto dvou výpočtů, vyjde nám vnitřní hodnota akcie zhruba na 166.39$. (výpočty jsou ke dni 02.01.2023)
TECHNICKÁ ANALÝZA
PROFIL SPOLEČNOSTI
Společnost PepsiCo se zabývá výrobou, marketingem, distribucí a prodejem nápojů, potravin a občerstvení. Společnost působí v sedmi segmentech: Frito-Lay Severní Amerika; Quaker Foods Severní Amerika; PepsiCo Beverages Severní Amerika; Latinská Amerika; Evropa; Afrika, Střední východ a jižní Asie; Asie a Tichomoří, Austrálie, Nový Zéland a oblast Číny. Nabízí dipy, snacky s příchutí sýra a pomazánky, dále kukuřičné, bramborové a tortillové lupínky; cereálie, rýži, těstoviny, směsi a sirupy, müsli tyčinky, krupici, ovesné vločky, rýžové koláčky; nápojové koncentráty, sirupy a hotové výrobky; čaj, kávu a džusy; mléčné výrobky; výrobníky perlivé vody a související výrobky. Obsluhuje velkoobchodní a jiné distributory, zákazníky z oblasti stravovacích služeb, obchody s potravinami, drogerie, obchody se smíšeným zbožím, diskontní prodejny, prodejny s hromadným zbožím, členské prodejny, maloobchodní prodejny elektronických obchodů a autorizované nezávislé stáčírny a další prostřednictvím sítě přímých dodávek do prodejen, zákaznických skladů a distribučních sítí, jakož i přímo spotřebitelům prostřednictvím platforem elektronického obchodu a maloobchodních prodejen. Společnost sídlí v Purchase ve státě New York.
Sektor: | Consumer Defensive |
Odvětví: | Beverages—Non-Alcoholic |
Zaměstnanci: | 309 000 |
CEO: | Ramon Laguarta |
Založeno: | 1898 |
Země: | USA |
IPO: | 18.12.1919 |
Dividenda: | Ano (čtvrtletně) |
Burza: | NASDAQ |
Ticker: | PEP |
Rating S&P: | A+ |
Rating Moody’s: | A1 |
700 Anderson Hill Road | |
Purchase, NY, 10577 | |
United States | |
Portfolio GP: ANO | |
Web: pepsico.com | |
Dokumenty: Tiskové zprávy |
ANALÝZA SPOLEČNOSTI
Tržby
Tržby společnosti mají v průběhu času stoupavý trend. Samozřejmě se jedná o kolos, takže nejde očekávat žádný prudký růst. Spíše se jedná o velmi stabilní společnost. Tržby v roce 2021 dosáhly 79.5 miliardy dolarů, což je nárůst o 13 % oproti předchozímu roku.
Zisk na akcii
Zisk na akcii má podobný rostoucí trend jako tržby. Za výkyv v roce 2018 může akvizice se společností SodaStream International. Zisk na akcii v roce 2021 dosáhl 5.53$, což je o 8 % více, než v předchozím roce 2020.
Hrubá marže
Hrubá marže, neboli rozdíl mezi příjmem a náklady na prodané zboží nebo služby v roce 2021 byla 53 %. Na grafu je patrné, že se jedná o průměr, kde se rozmezí pohybuje od 50 do 55 %.
ROCE
Návratnost investovaného kapitálu za rok 2021 byla 17 %. Zde je vidět výrazný pokles v roce 2010. Od té doby si drží návratnost v průměru kolem 17 %.
Aktiva vs. Pasiva
Dlouhodobé závazky společnosti rostou, ale zde to není nic závažného, jelikož společnost přesně ví, co dělá. Poslední dluhopisy vydala v roce 2022 splatné v roce 2052 s kupónem 4.20 %. Dluh společnosti byl v roce 2021 35.6 miliardy dolarů.
CAPEX
Kapitálové výdaje, které nám říkají, jak vysoké jsou náklady společnosti na pořízení nového a obnovu starého majetku byly za rok 2021 4.63 miliardy dolarů a na grafu je patrné, že mají od roku 2000 rostoucí trend.
Dividendy
Zde je hlavní důvod oblíbenosti mnoha investorů. PepsiCo vyplácí nepřetržitě dividendy od roku 1952. V roce 2021 vyplatili 4.53$ na akcii při výplatním poměru necelých 67 %. Průměrné roční navyšování vyplácející částky je 7 %.
Dividendový výnos
Dividendový výnos se pohybuje od roku 2008 kolem 2.50 – 3.00%, což je takový průměr. Na druhou stranu Yield on Cost dokáže udělat v čase divy. Dividendový výnos za rok 2021 byl necelých 2.50 %.
Počet akcií v oběhu
Počet akcií v oběhu má klesající trend, což je pro investory pozitivní impuls, jelikož se jejich podíl ve společnosti zvyšuje. Za nárůst akcií v roce 2001 může akvizice společnosti Quaker Oats Company. Od té doby počet klesá až na 1.38 miliardy kusů v roce 2021.
Akcionáři
Největší podíl z institucí a fondů ve společnosti PepsiCo drží Vanguard Group Inc. 9.16 %, Blackrock Inc. 7.74 % a State Street 4.26 %. Ze superinvestorů má největší podíl akcií Terry Smith, Eric Schoenstein, Ray Dalio a Donald Yacktman.
Tržby: divize
V roce 2021 dosáhla divize North America Beverages (NAB) čistého obratu přes 25.3 miliardy dolarů. Tato divize je stále největší ve společnosti. Na druhém místě je Frito-Lay North America (FLNA) s obratem přes 19.6 miliardy dolarů a třetí největší je divize Europe s obratem přes 13 miliard dolarů.
Tržby: podíly
Statistika ukazuje rozdělení čistých příjmů společnosti PepsiCo po celém světě v roce 2021 podle segmentů. Na grafu je patrné, že segmenty North America Beverages a Frito-Lay North America tvoří 57 % celosvětových příjmů.
Potraviny vs nápoje
Tato statistika představuje rozdělení čistých příjmů společnosti PepsiCo po celém světě podle potravin a nápojů. V roce 2021 je přibližně 55 % celosvětových čistých příjmů z prodeje potravin. Na grafu je lehce patrné, že podíl potravin vůči nápojům stále lehce narůstá.
Provozní zisk: divize
Podíl společnosti PepsiCo na provozním zisku v roce 2021 podle jednotlivých divizí. Na grafu je vidět, že Frito-Lay North America se podílelo 44% na celkovém provozním zisku společnosti a na druhém místě s 19% divize North America Beverages.
Počet zaměstnanců
Počet zaměstnanců společnosti po celém světě v roce 2021 dosáhl přibližně 309 000. Počet se od roku 2019 navýšil o zhruba 42 000, oproti letům 2015 – 2019, kde byl počet zaměstnanců stále zhruba stejný.
Výdaje na reklamu
Podle finančních zpráv věnuje společnost PepsiCo na reklamu a propagaci svých výrobků ročně 2.3 až 3.5 miliardy dolarů. Společnost vysvětluje, že tyto výdaje zahrnují zálohy na média a osobní služby, propagační materiály a také výrobní náklady na budoucí reklamu v médiích.
Výdaje na reklamu: nápoje
Ve Spojených státech vydávají nejvíce peněz společnosti Coca-Cola a PepsiCo na reklamu svých oblíbených nápojů. Coca-Cola utratila v roce 2021 za reklamu svého vlajkového nápoje 193 milionů dolarů, zatímco společnost PepsiCo investovala v tomto roce do propagace Pepsi přibližně 114 milionů.
Výdaje na reklamu: souhrn
Společnost Procter & Gamble utratila v roce 2021 za reklamu v kabelové televizi ve Spojených státech 877 milionů dolarů a zařadila se tak na první místo v žebříčku. Společnost PepsiCo skončila na 7. místě s výdaji na reklamu ve výši 341 milionů dolarů.
Tržby: chipsy
Statistika ukazuje přední prodejce bramborových lupínků ve Spojených státech v roce 2022 na základě prodeje. V tomto roce byla společnost Frito Lay (divize společnosti PepsiCo) vedoucím prodejcem bramborových lupínků ve Spojených státech na základě tržeb přesahujících 5 miliard dolarů.
Nové produkty
Od roku 2016 do roku 2021 uvedla společnost PepsiCo na trh 342 nových výrobků v sektoru nealkoholických nápojů ve Spojených státech, čímž předběhla své konkurenty jako jsou společnosti Coca-Cola a Nestlé, které v tomto období uvedly na trh stejný počet nových výrobků a to 327.
ODHADY ANALYTIKŮ
Tržby
Odhady analytiků na budoucí vývoj tržeb, je průměrný meziroční růst o 4.50 %. Odhaduje se, že by tržby měly nadále růst a to z dnešních 79.50 miliardy dolarů na 98.80 miliardy dolarů v roce 2026.
Zisk na akcii
Odhady analytiků na budoucí vývoj zisku na akcii je pokračující růst stejně tak jako u tržeb a to v průměru o 8 % ročně z 5.53$ na 9.20$ v roce 2026.
VALUACE
Cost of Capital
Capital Asset Pricing Model (CAPM)
8.54%
WACC
Weighted Average Cost of Capital
7.78%
Dle výpočtu DCF, kde se bere v potaz odhad budoucího volného peněžního toku, který se následně diskontuje diskontní sazbou odpovídající riziku, nám vychází výsledná hodnota současné hodnoty volného peněžního toku zhruba 137.92$ za akcii.
Dle Relativního ocenění, kde se používají poměry jako jsou EV/tržby, EV/EBITDA a P/E, algoritmy vezmou v úvahu všechny informace o násobcích ocenění a konsoliduje je do jediného čísla. A to je u společnosti PepsiCo 194.86$ za akcii.
Pokud vezmeme průměr těchto dvou výpočtů, vyjde nám vnitřní hodnota akcie zhruba na 166.39$. (výpočty jsou ke dni 02.01.2023)
TECHNICKÁ ANALÝZA