PROFIL SPOLEČNOSTI
Starbucks Corp. se zabývá výrobou, marketingem a maloobchodním prodejem speciální kávy. Její prodejny nabízejí kávové a čajové nápoje, pražená zrna, mletou kávu, nápoje a různé potravinářské produkty jako je pečivo, snídaňové sendviče a obědové menu. Společnost také licencuje své ochranné známky prostřednictvím licencovaných obchodů a potravin. Své produkty nabízí pod značkami Starbucks, Teavana, Seattle’s Best Coffee, Evolution Fresh, Ethos, Starbucks Reserve a Prince. K 3.říjnu 2021 provozovala v Severní Americe 16 826 licencovaných prodejen a 17 007 prodejen po celém světě. Společnost sídlí v Seattle, státě Washington.
Sektor: | Consumer Cyclical | IPO: | 26.06.1992 |
Odvětví: | Restaurants | Dividenda: | Ano (čtvrtletně) |
Zaměstnanci: | 402 000 | Burza: | NasdaqGS |
CEO: | Howard Schultz | Ticker: | SBUX |
Založeno: | 1971 | Rating S&P: | BBB+ |
Země: | USA | Rating Moody’s: | Baa1 |
2401 Utah Avenue South | Portfolio GP: ANO |
Seattle, WA 98134 | Web: starbucks.com |
United States | Dokumenty: Tiskové zprávy |
ANALÝZA SPOLEČNOSTI
Tržby
Společnosti se daří pravidelně a stabilně navyšovat své tržby, které rostou v průměru meziročním tempem o více něž 9 %. V roce 2022 společnost vydělala $32.25B, co je nárůst o 11 % oproti roku 2021.
Zisk na akcii
Zisk na akcii nemá tak stabilní trend jako tržby, ale i tak je tam patrný rostoucí trend. V posledních 10 letech roste zisk na akcii v průměru 12 % ročně. Na druhou stranu můžeme vidět, že v roce 2022 se propadl o 20 % na 2.83$ oproti roku 2021, kdy byl 3.54$.
Hrubá marže
Hrubá marže, neboli rozdíl mezi příjmem a náklady na prodané zboží vystřelila v roce 2022 na 68 %. V průměru se hrubá marže společnosti pohybuje kolem 20 až 30 %
ROCE
Návratnost investovaného kapitálu za rok 2022 byla 25 %. Tato hodnota nám říká, že je společnost velmi finančně zdravá. V průměru se tato návratnost u společnosti Starbucks pohybuje od 20 do 40 %.
Aktiva vs. Pasiva
Závazky od roku 2018 mírně rostou, jelikož společnost vydává nové dluhopisy. Naposledy v roce 2022 s kupónem 3 % a splatné v roce 2032.
CAPEX
Kapitálové výdaje, které nám říkají, jak vysoké jsou náklady společnosti na pořízení nového a obnovu starého majetku za rok 2022 byly $1.84B, což je nárůst zhruba o $400M oproti roku 2021.
Dividendy
Dividendy společnost Starbucks vyplácí od roku 2010 a pravidelně, stabilně je navyšuje v posledních 10 letech v průměru o více něž 17 % ročně. Výplatní poměr je necelých 68 %.
Dividendový výnos
Dividendový výnos se od zavedení vyplácení dividend pohybuje v průměru od 1.50 % do 2.50 %. V roce 2022 byl 2.25 %.
Počet akcií v oběhu
Společnost se snaží od roku 2004 odkupovat své akcie zpět. V roce 2005 došlo k akvizici společnosti Ethos Brands, proto na grafu máme takový nárůst. V roce 2022 byl počet akcií v oběhu 1.153B.
Akcionáři
Největší podíl z institucí a fondů ve společnosti Nextera drží Vanguard Group Inc. 8.87 %, Blackrock Inc. 6.41 %, State Street Corp. 3.86 %. Ze superinvestorů má největší podíl akcií Ken Fisher, Eric Schoenstein, Ray Dalio a David M. Polen.
Obchody a kavárny
Vlastní i licencované obchody a kavárny každým rokem rostou. Společnost otevírá nové a nové, jak vlastní, tak licencované pobočky. V roce 2022 jich bylo 18 253 vlastních (o 6.5 % více než v roce 2021) a 17 458 licencovaných (o 4.5 % více než v roce 2021).
Lokalizace
Největší množství poboček Starbucks je ve Spojených státech a Číně. Zatím co v USA je poměr vlastních a licencovaných poboček zhruba 51 % ku 49%, tak v Číně a Japonsku nejsou licencované pobočky žádné. Naopak zase například v Koreji nebo Turecku jsou pouze licencované.
Tržby: segmenty
Rozdělení tržeb na jednotlivé segmenty: největší podíl $19.6B mají nápoje, na druhém místě se $6.9B jsou ostatní produkty a jako třetí je jídlo s $5.8B.
Kavárenské řetězce v USA
V roce 2021 měla společnost Starbucks v USA 15 450 poboček, což z ní činí vedoucí kavárenský řetězec ve Spojených státech z hlediska počtu provozoven. V žebříčku následovaly společnosti Dunkin‘ Donuts (9 244 poboček) a Tim Hortons (637 poboček).
Přední značky mleté kávy
Společnost Folgers je s velkým náskokem vedoucí značkou běžné mleté kávy ve Spojených státech (tržby $1.02B). Hned na druhém místě v oblíbenosti běžné mleté kávy je společnost Starbucks s tržbami $0.51B.
Podíl mleté kávy na trhu
Díky oblíbenosti mleté kávy, zaujímá společnosti Folgers více než 25 % amerického trhu s mletou kávou. Na druhém místě je společnost Starbucks s tržním podílem přibližně 12 %.
Spokojenost zákazníků
Tato statistika ukazuje skóre amerického indexu spokojenosti zákazníků (ACSI) společnosti Starbucks ve Spojených státech. Společnost Starbucks měla v roce 2022 skóre ACSI 77. Společnost se dlouhodobě pohybuje mezi 76 – 80.
Výdaje na reklamu
Ve svém fiskálním roce končícím v září 2021 společnost Starbucks utratila za reklamu $305.1M. Toto číslo představuje nárůst globálních investic do reklamy oproti předchozímu roku 2020, kdy vynaložila na propagaci svých výrobků a služeb $258M.
ODHADY ANALYTIKŮ
Tržby
Odhady analytiků na budoucí vývoj tržeb, je průměrný meziroční růst kolem 11 %. Tržby by tak měly vzrůst z $32.25B v roce 2022 na zhruba $54.50B v roce 2027.
Zisk na akcii
Odhady analytiků na budoucí vývoj zisku na akcii je velmi pozitivní a to průměrný meziroční růst až o 17 %. Zisk na akcii by se tak měl podle odhadů vyšplhat z 2.83$ v roce 2022 na 6.21$ v roce 2027.
VALUACE
Cost of Capital
Capital Asset Pricing Model (CAPM)
9.04%
WACC
Weighted Average Cost of Capital
8.43%
Dle výpočtu DCF, kde se bere v potaz odhad budoucího volného peněžního toku, který se následně diskontuje diskontní sazbou odpovídající riziku, nám vychází výsledná hodnota současné hodnoty volného peněžního toku zhruba 70$ za akcii.
Dle Relativního ocenění, kde se používají poměry jako jsou EV/tržby, EV/EBITDA a P/E, algoritmy vezmou v úvahu všechny informace o násobcích ocenění a konsoliduje je do jediného čísla. A to je u společnosti Starbucks 99.39$ za akcii.
Pokud vezmeme průměr těchto dvou výpočtů, vyjde nám vnitřní hodnota akcie zhruba na 84.70$. (výpočty jsou ke dni 28.11.2022)
TECHNICKÁ ANALÝZA
PROFIL SPOLEČNOSTI
Starbucks Corp. se zabývá výrobou, marketingem a maloobchodním prodejem speciální kávy. Její prodejny nabízejí kávové a čajové nápoje, pražená zrna, mletou kávu, nápoje a různé potravinářské produkty jako je pečivo, snídaňové sendviče a obědové menu. Společnost také licencuje své ochranné známky prostřednictvím licencovaných obchodů a potravin. Své produkty nabízí pod značkami Starbucks, Teavana, Seattle’s Best Coffee, Evolution Fresh, Ethos, Starbucks Reserve a Prince. K 3.říjnu 2021 provozovala v Severní Americe 16 826 licencovaných prodejen a 17 007 prodejen po celém světě. Společnost sídlí v Seattle, státě Washington.
Sektor: | Consumer Cyclical |
Odvětví: | Restaurants |
Zaměstnanci: | 402 000 |
CEO: | Howard Schultz |
Založeno: | 1971 |
Země: | USA |
IPO: | 26.06.1992 |
Dividenda: | Ano (čtvrtletně) |
Burza: | NasdaqGS |
Ticker: | SBUX |
Rating S&P: | BBB+ |
Rating Moody’s: | Baa1 |
2401 Utah Avenue South | |
Seattle, WA 98134 | |
United States | |
Portfolio GP: ANO | |
Web: starbucks.com | |
Dokumenty: Tiskové zprávy |
ANALÝZA SPOLEČNOSTI
Tržby
Společnosti se daří pravidelně a stabilně navyšovat své tržby, které rostou v průměru meziročním tempem o více něž 9 %. V roce 2022 společnost vydělala $32.25B, co je nárůst o 11 % oproti roku 2021.
Zisk na akcii
Zisk na akcii nemá tak stabilní trend jako tržby, ale i tak je tam patrný rostoucí trend. V posledních 10 letech roste zisk na akcii v průměru 12 % ročně. Na druhou stranu můžeme vidět, že v roce 2022 se propadl o 20 % na 2.83$ oproti roku 2021, kdy byl 3.54$.
Hrubá marže
Hrubá marže, neboli rozdíl mezi příjmem a náklady na prodané zboží vystřelila v roce 2022 na 68 %. V průměru se hrubá marže společnosti pohybuje kolem 20 až 30 %
ROCE
Návratnost investovaného kapitálu za rok 2022 byla 25 %. Tato hodnota nám říká, že je společnost velmi finančně zdravá. V průměru se tato návratnost u společnosti Starbucks pohybuje od 20 do 40 %.
Aktiva vs. Pasiva
Závazky od roku 2018 mírně rostou, jelikož společnost vydává nové dluhopisy. Naposledy v roce 2022 s kupónem 3 % a splatné v roce 2032.
CAPEX
Kapitálové výdaje, které nám říkají, jak vysoké jsou náklady společnosti na pořízení nového a obnovu starého majetku za rok 2022 byly $1.84B, což je nárůst zhruba o $400M oproti roku 2021.
Dividendy
Dividendy společnost Starbucks vyplácí od roku 2010 a pravidelně, stabilně je navyšuje v posledních 10 letech v průměru o více něž 17 % ročně. Výplatní poměr je necelých 68 %.
Dividendový výnos
Dividendový výnos se od zavedení vyplácení dividend pohybuje v průměru od 1.50 % do 2.50 %. V roce 2022 byl 2.25 %.
Počet akcií v oběhu
Společnost se snaží od roku 2004 odkupovat své akcie zpět. V roce 2005 došlo k akvizici společnosti Ethos Brands, proto na grafu máme takový nárůst. V roce 2022 byl počet akcií v oběhu 1.153B.
Akcionáři
Největší podíl z institucí a fondů ve společnosti Nextera drží Vanguard Group Inc. 8.87 %, Blackrock Inc. 6.41 %, State Street Corp. 3.86 %. Ze superinvestorů má největší podíl akcií Ken Fisher, Eric Schoenstein, Ray Dalio a David M. Polen.
Obchody a kavárny
Vlastní i licencované obchody a kavárny každým rokem rostou. Společnost otevírá nové a nové, jak vlastní, tak licencované pobočky. V roce 2022 jich bylo 18 253 vlastních (o 6.5 % více než v roce 2021) a 17 458 licencovaných (o 4.5 % více než v roce 2021).
Lokalizace
Největší množství poboček Starbucks je ve Spojených státech a Číně. Zatím co v USA je poměr vlastních a licencovaných poboček zhruba 51 % ku 49%, tak v Číně a Japonsku nejsou licencované pobočky žádné. Naopak zase například v Koreji nebo Turecku jsou pouze licencované.
Tržby: segmenty
Rozdělení tržeb na jednotlivé segmenty: největší podíl $19.6B mají nápoje, na druhém místě se $6.9B jsou ostatní produkty a jako třetí je jídlo s $5.8B.
Kavárenské řetězce v USA
V roce 2021 měla společnost Starbucks v USA 15 450 poboček, což z ní činí vedoucí kavárenský řetězec ve Spojených státech z hlediska počtu provozoven. V žebříčku následovaly společnosti Dunkin‘ Donuts (9 244 poboček) a Tim Hortons (637 poboček).
Přední značky mleté kávy
Společnost Folgers je s velkým náskokem vedoucí značkou běžné mleté kávy ve Spojených státech (tržby $1.02B). Hned na druhém místě v oblíbenosti běžné mleté kávy je společnost Starbucks s tržbami $0.51B.
Podíl mleté kávy na trhu
Díky oblíbenosti mleté kávy, zaujímá společnosti Folgers více než 25 % amerického trhu s mletou kávou. Na druhém místě je společnost Starbucks s tržním podílem přibližně 12 %.
Spokojenost zákazníků
Tato statistika ukazuje skóre amerického indexu spokojenosti zákazníků (ACSI) společnosti Starbucks ve Spojených státech. Společnost Starbucks měla v roce 2022 skóre ACSI 77. Společnost se dlouhodobě pohybuje mezi 76 – 80.
Výdaje na reklamu
Ve svém fiskálním roce končícím v září 2021 společnost Starbucks utratila za reklamu $305.1M. Toto číslo představuje nárůst globálních investic do reklamy oproti předchozímu roku 2020, kdy vynaložila na propagaci svých výrobků a služeb $258M.
ODHADY ANALYTIKŮ
Tržby
Odhady analytiků na budoucí vývoj tržeb, je průměrný meziroční růst kolem 11 %. Tržby by tak měly vzrůst z $32.25B v roce 2022 na zhruba $54.50B v roce 2027.
Zisk na akcii
Odhady analytiků na budoucí vývoj zisku na akcii je velmi pozitivní a to průměrný meziroční růst až o 17 %. Zisk na akcii by se tak měl podle odhadů vyšplhat z 2.83$ v roce 2022 na 6.21$ v roce 2027.
VALUACE
Cost of Capital
Capital Asset Pricing Model (CAPM)
9.04%
WACC
Weighted Average Cost of Capital
8.43%
Dle výpočtu DCF, kde se bere v potaz odhad budoucího volného peněžního toku, který se následně diskontuje diskontní sazbou odpovídající riziku, nám vychází výsledná hodnota současné hodnoty volného peněžního toku zhruba 70$ za akcii.
Dle Relativního ocenění, kde se používají poměry jako jsou EV/tržby, EV/EBITDA a P/E, algoritmy vezmou v úvahu všechny informace o násobcích ocenění a konsoliduje je do jediného čísla. A to je u společnosti Starbucks 99.39$ za akcii.
Pokud vezmeme průměr těchto dvou výpočtů, vyjde nám vnitřní hodnota akcie zhruba na 84.70$. (výpočty jsou ke dni 28.11.2022)
TECHNICKÁ ANALÝZA