Skip to content Skip to footer

L’Oreal S.A. (OR)

PROFIL SPOLEČNOSTI

Společnost L’Oréal se zabývá výrobou a prodejem kosmetických a vlasových produktů. Její sídlo se nachází v Clichy v Ile-De-France a v současné době zaměstnává 90 000 zaměstnanců na plný úvazek. Firma vlastní širokou škálu značek rozdělených do čtyř divizí: Consumer Products, L’Oreal Luxe, Professionals Products a Active Cosmetics. Patří mezi ně mimo jiné L’Oreal Paris, Maybelline New York, Garnier, Lancome, Yves Saint Laurent, Giorgio Armani, Kiehl’s, Krastase, La Roche-Posay, SkinCeuticals a mnoho dalších. Společnost nabízí širokou škálu produktů rozdělených do šesti obchodních segmentů: Péče o pleť, make-up, péče o vlasy, barvení vlasů, parfémy a ostatní. Společnost prodává své produkty prostřednictvím kamenných obchodů a webových stránek.

Sektor
Consumer Defensive

Odvětví

Personal Products

CEO

Nicolas Hieronimus

Zaměstnanci

90 000

Založeno

1909

Země

Francie

Sídlo společnosti

IPO

08.10.1963

Dividenda

Čtvrtletně

Burza

EURONEXT

Ticker

OR

Rating S&P

AA

Rating Moody’s

Aa1

ANALÝZA SPOLEČNOSTI

Tržby

Tržby společnosti mají pravidelný, pozvolný, stoupající trend. I když v posledních dvou letech došlo k výraznému zrychlení, ale nemyslím si, že by v takovém tempu měly pokračovat i nadále. V roce 2023 činily tržby 41.2 miliardy eur, což představovalo nárůst o více než 7.5 % oproti předešlému roku 2022.

Zisk na akcii

Zisk na akcii se pohybuje v menších cyklech, ale i tak stále v čase roste. V roce 2023 vygenerovala společnost 11.5 eura na akcii, což představovalo nárůst o necelých 8.5 % oproti roku 2022 a i zde došlo v posledních dvou letech k velmi výraznému růstu.

Hrubá marže

Hrubá marže, neboli rozdíl mezi příjmem a náklady na prodané zboží nebo služby v roce 2023 byla necelých 74 %. Při pohledu na graf můžeme vidět, že se v posledních dvaceti letech drží tyto marže velmi stabilně a dlouhodobý průměr za toto období je zhruba 73 %.

ROIC

Návratnost investovaného kapitálu je také velmi stabilní a v roce 2023 činila 19.9 %. Tyto hodnoty jsou brány jako velmi finančně zdravá společnost. Dlouhodobý průměr za sledované období, tedy od roku 1998 se pohybuje kolem 16.5 %.

Aktiva vs. Pasiva

Aktiva společnosti stále v čase rostou, což je dobrá známka toho, že roste i celá společnost. V roce 2023 dosáhla hodnota těchto aktiv 51.9 miliard euro. Na druhou stranu dlouhodobý dluh včetně kapitálových úvěrů je velmi zanedbatelný a dá se říci, že je společnost prakticky bez dlouhodobého dluhu, který v roce 2023 byl 6.14 miliardy euro.

CAPEX

Kapitálové výdaje, které nám říkají, jak vysoké jsou náklady společnosti na pořízení nového a obnovu starého majetku s růstem společnosti stále pozvolna stoupají. Capex za rok 2023 dosáhl necelých 1.5 miliard eur, což znamenalo navýšení o zhruba 11.2 % a také nejvyšší hodnotu těchto výdajů od roku 1998.

Dividendy

Společnost vyplácí své dividendy jednou ročně a ve většině případech v měsíci dubnu. Jak můžeme vidět na grafu, tyto výplaty v čase velmi pravidelně rostou a vůbec se jich netýkají žádné krize. V roce 2023 vyplatila společnost L’Oréal svým akcionářům 6.60 euro na akcii, a to při výplatním poměru zhruba 32.4 %.

Dividendový růst %

Poslední dividendové navýšení bylo o 10 % a na grafu je zřejmé, že je společnost takto štědrá docela často. Průměrné roční navýšení ve sledovaném období vychází zhruba na 13.5 %. Median celého sektoru se pohybuje lehce pod 5.5 %.

Dividendový výnos

Na grafu je znázorněn dividendový výnos v jednotlivých letech. Tento výnos byl ve fiskálním roce 2023 1.48 %. Nejznatelnější nárůst dividendového výnosu byl samozřejmě během finanční krize, kdy cena akcií padala a vyplácenou částku drželo vedení společnosti stabilně a dokonce ji i lehce navyšovalo. Dlouhodobý průměr za sledované období se pohybuje kolem 1.5 %.

Yield on Cost

Na tomto grafu vidíme vývoj takzvaného Yield on Cost, což je aktuální výplata dividendy děleno pořizovací cenou. Při nákupu akcií v roce 1991 by pro investora znamenal dnešní dividendový výnos necelých 47 % z původní investované částky. Zde je tedy krásně vidět síla navyšování dividend v čase a i když se vám dnešní dividendový výnos může zdát nízký, navyšování a čas udělají svoji práci.

Počet akcií v oběhu

Společnost nejen že vyplácí svým akcionářům dividendu, kterou každoročně navyšuje, ale také je odměňuje ve formě zpětných odkupů a navyšováním tak jejich podílu. Vedení společnosti začalo s odkupy od roku 2005 a v roce 2023 bylo v oběhu 537 milionu akcií, což představuje pokles o více než 20 %.

Počet zaměstnanců

Počet zaměstnanců až do roku 2016 lehce rostl a od té doby se do roku 2021 držel celkem stabilně. Od roku 2021 zase společnost postupně znovu své množství zaměstnanců navyšuje a v roce 2023 pro firmu L’Oréal pracovalo 90 000 lidí, což představovalo nejvyšší počet zaměstnanců za poslední dvě dekády.

Tržby: regiony

V roce 2023 dosáhla společnost L’Oréal v Evropě tržeb ve výši lehce přes 13 miliard eur a tento region se tak stal nejvíce ziskový. Druhý nejziskovější region byla severní Asie a na třetím místě severní America.

Podíl tržeb: produkty

V roce 2023 tvořila kategorie Péče o pokožku necelých 40 % všech celosvětových příjmů. Na druhém místě s polovičním podílem, tedy necelých 20 %, byla kategorie Make-up a na třetím Péče o vlasy s 15.3 %.

Podíl tržeb: divize

Graf níže znázorňuje konsolidovaný podíl prodeje kosmetického odvětví společnosti L’Oréal na celém světě podle divizí výrobků. V roce 2023 pocházelo 36.8 % tržeb z divize spotřebních výrobků. Na zhruba stejný podíl (36.2 %) se dotáhla divize L’Oréal Luxe.

Hodnota značek L’Oréal

Značka L’Oréal Paris představovala v roce 2023 hodnotu téměř 39 miliard dolarů. Značka Lancome necelých 20 miliard dolarů, Garnier byla odhadnuta na téměř 10 miliard dolarů a značka Maybelline na více než 5 miliard dolarů.

Kosmetické společnosti

V roce 2023 byla společnost L’Oréal vedoucí kosmetickou společností na světě s tržní kapitalizací ve výši téměř 250 miliard dolarů. Na druhém místě s velkým odstupem se umístila společnost Estée Lauder s tržní kapitalizací necelých 50 miliard dolarů.

Hodnota značek celosvětově

V roce 2023 se na prvním místě žebříčku o nejhodnotnější značku na světě umístila značka L’Oréal Paris s hodnotou značky lehce přes 12 miliard dolarů. V závěsu pak byla Estée Lauder s hodnotou 7.15 miliardy dolarů a Nivea s hodnotou 6.62 miliardy dolarů.

ODHADY ANALYTIKŮ

Tržby

Analytici odhadují pokračující růst tržeb na následujících pět let, a to v průměru o necelých 7.7 % ročně. Tržby by tak měly vzrůst z 48.2 miliardy eur v roce 2023 na 57 miliard eur v roce 2028.

Zisk na akcii

Stejný vývoj očekávají analytici také u zisku na akcii, který by měl dle odhadů růst o necelých 11 % ročně. Společnost by tak měla v roce 2028 dle odhadů vykázat zisk na akcii 17.85 eur.

Free Cash Flow (FCF)

Volný peněžní tok, který představuje peněžní prostředky, které společnost generuje po zaúčtování peněžních výdajů na podporu provozu a údržbu svých kapitálových aktiv by měl od roku 2023 také růst, a to v průměru zhruba o 11 % ročně. Společnost by tak měla v roce 2028 vykázat volný peněžní tok v hodnotě 9.5 miliardy eur.

Dividendy

Také co se týká dividendy jsou odhady velmi pozitivní, a to, že částka vyplacená akcionářům ve formě dividendy, by měla nadále růst, a to v průměru o necelých 12.7 % ročně. Akcionářům by tak mělo být v roce 2028 vyplaceno 10.2 eura na akcii oproti 6.6 eurům vyplaceným ve fiskálním roce 2023.

KVARTÁLNÍ VÝSLEDKY

Tržby

Zisk na akcii

VALUACE

Poměr ceny k zisku (P/E)

Poměr ceny k zisku (P/E) byl u společnosti L’Oréal za rok 2023 zhruba 34.76. Průměr společnosti za sledované období, tedy od roku 1998 činí 35. Společnost se tak může zdát být v tomto směru férově ohodnocena. Median sektoru do kterého je zařazena je na hodnotě zhruba 19. Z pohledu celého sektoru je tedy L’Oréal velmi nadhodnocena.

Konkurence (P/E)

Na grafu níže vidíme hlavní konkurenty společnosti L’Oréal a jejich poměry ceny k zisku (P/E) ke dni 15.května 2024. Těchto 9 společností má průměrné P/E zhruba 40.20. Z tohoto pohledu se zdá být společnost L’Oréal valuačně lehce podhodnocena, i když musíme brát v úvahu extrémní nacenění společnosti Estée Lauder a e.l.f. Beauty.

VNITŘNÍ HODNOTA

Cena akcie vs. Vnitřní hodnota

V případě vývoje ceny akcií společnosti L’Oréal by strategie nákupu při podhodnocení o zhruba 10 % a prodeji při nadhodnocení o více než 20 % vedla k potenciálnímu zisku 73 % za poslední 4 roky. Samozřejmě je velmi složité nakoupit akcie takto výrazně podhodnocené, protože se díky očekávanému růstu společnosti pohybují po většinu času nad svoji férovou hodnotou. HODL.

Cost of Capital
Capital Asset Pricing Model (CAPM)
6.66%

WACC
Weighted Average Cost of Capital
6.58%

Dle výpočtu DCF, kde se bere v potaz odhad budoucího volného peněžního toku, který se následně diskontuje diskontní sazbou odpovídající riziku, nám vychází výsledná hodnota současné hodnoty volného peněžního toku zhruba 359.34€ za akcii.

Dle Relativního ocenění, kde se používají poměry jako jsou EV/tržby, EV/EBITDA a P/E, algoritmy vezmou v úvahu všechny informace o násobcích ocenění a konsoliduje je do jediného čísla, a to je u společnosti L’Oreal 265.37€ za akcii.

Pokud vezmeme průměr těchto dvou výpočtů, vyjde nám vnitřní hodnota akcie zhruba na 312.36€. (výpočty jsou ke dni 16.05.2024)

ZPRÁVY

We love competition: L’Oréal Luxe president

CNBC International TV

L’Oreal Luxe President Cyril Chapuy says he is very confident about the company’s future in China.

VEDENÍ SPOLEČNOSTI

CEO & Director

Mr. Nicolas Hieronimus

Executive VP & CFO

Mr. Christophe Babule

Chief Operations Officer

Mr. Antoine Vanlaeys

Head of Investor Relations

Ms. Françoise Lauvin

Chief Digital & Marketing Officer

Ms. Asmita Dubey

Chief Human Relations Officer

Mr. Jean-Claude Le Grand

Chief Global Growth Officer

Mr. Frédéric Rozé

President of South Asia Pacific, Middle East, North Africa Zones

Mr. Vismay Sharma

Chief Innovation Officer

Mr. Jacques Challes

Sales/Trading Statement 2024-Q1

Operator

Vítejte na konferenčním hovoru týkajícím se prodeje společnosti L'Oreal k 18. dubnu 2024. Konference právě začíná. Nyní předávám slovo Evě Quirogové, prosím, pokračujte.

Eva Quiroga (executive)

Děkuji vám, dobrý večer a vítám vás u hovoru o tržbách společnosti L'Oreal za první čtvrtletí roku 2024. Dnes je tady se mnou náš generální ředitel Nicolas Hieronimus a vedoucí oddělení podnikových financí a finanční komunikace Laurent Schmitt.

Vzhledem k tomu, že jste již viděli naši tiskovou zprávu, předám slovo Nicolasovi, který se s vámi krátce podělí o své názory na toto první čtvrtletí, než přejdeme k otázkám a odpovědím.

Nicolas Hieronimus (executive)

Děkuji, Evo. A ještě jednou přeji všem dobrý večer nebo dobré odpoledne. Když začneme tímto prvním čtvrtletím, rád bych řekl, že opravdu věřím, že čísla za první čtvrtletí dokonale ilustrují sílu našeho jedinečného modelu. Jak víte, jsme čistě kosmetickým hráčem, což je kategorie, která opět prokázala svou schopnost neúnavného růstu. Jsme však všude v oblasti krásy, v luxusní kráse, v masové kráse, v profesionální nebo dermatologické kráse ve všech kanálech, ve všech cenových kategoriích a ve všech zeměpisných oblastech. Tento jedinečný model, který nazýváme multipolární, nám umožňuje kompenzovat dočasné body změkčení příležitostmi k růstu, abychom udrželi náš rytmus překonávající trh.

A toto první čtvrtletí roku 2024 toho bylo dokonalým důkazem. Severní Asie, jak se očekávalo, se sice postupně zhoršuje, ale přesto měla v tomto čtvrtletí mírný růst. V pevninské Číně byl růst trhu utlumený a činil méně než 1 %. My jsme rostli o více než 6 % a nadále jsme výrazně překonávali trh ve všech divizích. Maloobchodní prodej v cestovním ruchu byl ovlivněn náročným meziročním srovnáním a výprodejovými trendy na ostrově Hainan, protože jsme tam ještě nestihli oslavit výročí sevření Daigou. Všechny ostatní regiony však rostly dvouciferným tempem. Evropa byla opět neuvěřitelně silná a dosáhla plus 12,6 %. Trh je nadále dynamický a my jsme získali další podíl. Každý z našich rozvíjejících se trhů vzrostl o více než 16 %. Zvláště působivá byla silná dynamika v Mexiku a Brazílii, které jsou nyní trhy č. 10 a 11. Růst v Severní Americe zůstal silný a dosáhl plus 12,3 %, což nám umožnilo dosáhnout vynikajícího prvního čtvrtletí.

Růst činil 9,4 %, po očištění o vliv postupného snižování cen v Severní Americe o 130 milionů EUR 8,1 %. To je v souladu s naším mnohaletým průměrným tempem a výrazně předstihuje trh (plus 6 %), což znamená další nárůst podílu. Podle divizí jsem si osobně všiml dvou nejvýznamnějších oblastí: Dermatologická kosmetika, která dosáhla již 15. čtvrtletí po sobě dvouciferného růstu, a Spotřební zboží, které vzrostlo o 11 %, neboť každá ze 4 hlavních značek a každá z kategorií zaznamenala dvouciferný růst.

Rád bych také zdůraznil silné složení našeho růstu: 1/3 pochází z objemu, 2/3 z hodnoty, přičemž k hodnotové složce přispěla cena i mix. Jak tedy vidíte, růst v prvním čtvrtletí byl nejen silný, ale také kvalitní, protože byl široce založen na všech ukazatelích.

Než začneme odpovídat na vaše otázky, rád bych řekl několik slov o zbytku roku. Očekáváme, že světový trh s kosmetikou zůstane dynamický, a nadále předpokládáme přibližně 5 % růst za celý rok se silnou podporou dynamického prvního čtvrtletí.

A jak víte, naší ambicí je překonat náš trh a opět získat podíl. Slyšeli jste mě říkat, že v prvním čtvrtletí hrála i nadále důležitou roli cena. Očekával bych, že se bude postupně snižovat, protože inflace se zmírňuje. Na druhou stranu očekáváme oživení maloobchodních prodejů v oblasti cestovního ruchu od konce prvního pololetí, kdy budeme mít za sebou utlumení Daigou na Hainanu. Víte, že naše provozní marže bude ve druhém pololetí zatížena, protože Travel Retail v Asii se po květnu odrazí ode dna a od září se zmírní.

A tímto jsme připraveni zodpovědět vaše dotazy.

Operator

První otázku pokládá Guillaume Delmas z UBS.

Guillaume Gerard Delmas (analyst)

Nejprve pro pořádek. A pak dvě otázky, prosím. Pro pořádek, jen by mě zajímalo, jestli byste mohli poskytnout údaje o růstu srovnatelných tržeb podle kategorií výrobků za 1. čtvrtletí. A pak k těm dvěma otázkám. Za prvé, pokud jde o Severní Ameriku, někteří prodejci, konkurenti, dokonce i údaje ze skenerů ukazují na zpomalení růstu trhu v tomto regionu. Ale i po očištění o výhodu postupného snižování, kterou jste měli v 1. čtvrtletí, je těžké vidět ve vašich číslech výrazné zpomalení. Moje otázka tedy zní, zda jste v tomto čtvrtletí zaznamenali nějaké změny v růstu kosmetického průmyslu nebo změny v chování spotřebitelů?

A očekáváte nějaké zpomalení v následujících čtvrtletích pro Severní Ameriku? A pak moje druhá otázka týkající se asijského cestovního maloobchodu, která se vrací k tomuto tématu. Myslím, že ve čtvrtém čtvrtletí loňského roku tento prodejní kanál brzdil váš organický růst tržeb přibližně o 300 bazických bodů. Zajímalo by mě tedy, zda byste mohli tento dopad kvantifikovat pro první čtvrtletí. A také, vzhledem k tomu, že ke konci, myslím, měsíce května anualizujete tvrdý komparátor, bylo by spravedlivé předpokládat, že by tento kanál měl být téměř neutrální nebo velmi omezeně ředící ve vašem druhém čtvrtletí?

Nicolas Hieronimus (executive)

Dobře. Takže Laurente, možná by sis chtěl vzít první otázku, pro pořádek. Myslím, že nemáme k dispozici přesný růst podobného produktu v jednotlivých kategoriích, s výjimkou očekávání Severní Ameriky, ale můžeme vysvětlit, které divize, a tedy které kategorie jsou nejvíce ovlivněny.

Laurent Schmitt (executive)

Tady Laurent. Myslím, že otázka se týkala růstu podle klíčových kategorií. Začnu tedy péčí o pleť. Růst je na úrovni... něco přes 8 %. Make-up je stále velmi dynamický, více než 11 %. Vlasy jsou stále velmi dynamické s více než 13 % a také vůně s téměř 12 %. To jsou údaje o růstu v jednotlivých kategoriích.

Takže nyní vaše otázka týkající se Severní Ameriky, severoamerický trh je celosvětově stále dynamický, i když v předchozích čtvrtletích zpomalil, ale pravděpodobně ne v takové míře, jak jste se možná obávali, když jste slyšeli některé publikace, protože ve skutečnosti jsou na americkém trhu především 2 údaje. Pokud se podíváte na Circanu a Nielsen, tedy na jedinou pokrytou část trhu. Takže máte velmi silnou dynamiku trhu elektronického obchodu. A pro nás je například přítomnost na Amazonu velkým povzbuzením.

A také dalším faktem amerického trhu je, že jedinou kategorií, která opravdu nejvíce zpomalila, je kosmetika, která je samozřejmě pro některé prodejce důležitější než pro jiné. Na druhou stranu vidíte, že parfémům se daří skvěle, že péče o vlasy je stále silná v prémiové části trhu. Takže ano, severoamerický trh je pomalejší než v roce 2023, ale i nadále vidíme spoustu příležitostí v této části světa, kde máme dobré výsledky, ale můžeme si vést lépe na určitém počtu linií nebo divizí.

Je tedy zřejmé, že existuje rozdíl mezi Severní Amerikou a Evropou, kde trh absolutně nezpomalil, což je, upřímně řečeno, velmi pozitivní zpráva, a my nadále získáváme podíl. Celkově však zůstáváme ambiciózní, pokud jde o USA. Co se týče Travel Retail, chceš si to vzít, Christophe?

Christophe Babule (executive)

Ano, protože jsme zmiňovali snížení ve 4. čtvrtletí o zhruba 300 bazických bodů. Takže v 1. čtvrtletí je to o něco méně, ale stále je to samozřejmě docela vlivné, zhruba 230 bazických bodů v 1. čtvrtletí.

Operator

Další otázka je od Celine Pannuti z JPMorgan.

Mike Cieplak (executive)

Další otázku nám položí Brian Harbour ze společnosti Morgan Stanley.

Brian Harbour (analyst)

Ano. Vzhledem k odpovědi na předchozí otázku, jaké je načasování tohoto hodnotového plánu, zejména v USA? Myslíte si, že ve druhém čtvrtletí začneme pozorovat nějaké zlepšení? Myslíte si, že to bude trvat déle? O čem dalším bychom mohli přemýšlet z pohledu řízení prodeje nebo možná z pohledu produktů, které budou znatelnými hybateli kompenzace v USA, když budeme uvažovat o tomto roce?

Christopher Kempczinski (executive)

Jistě. Myslím, že jsme viděli, když se obrátím na Francii jako příklad, Francii, o které jsem mluvil v minulém čtvrtletí jako o oblasti s řadou příležitostí, a v mých připravených poznámkách jsem poznamenal, že systém ve Francii se velmi rychle spojil kolem národního hodnotového programu, který pak významně marketingově podpořili, a dostali se ve velmi krátké době na úroveň 80 % povědomí, což začíná vést k povzbudivým trendům v jejich obchodních výsledcích.

Myslím, že to ukazuje, že nejde o to, jak rychle můžete vidět obchodní dopad, když máte silnou marketingovou podporu na základě přesvědčivé hodnotové platformy, ale o to, jak rychle se váš systém dokáže pohnout a otočit, aby ji zavedl. A vím, že to je něco, o čem Joe a americký tým hovoří s americkými franšízanty. Myslím, že na místní úrovni máme spoustu skvělých hodnot, ale jde o to, jak se v USA spojíme kolem silnější národní hodnotové platformy, která bude schopna konkurovat. Jak dlouho to bude trvat, záleží podle mého názoru na jednotlivých rozhovorech, které na trhu proběhnou. Je však jasné, že jakmile se to podaří, podnik by mohl začít reagovat poměrně rychle.

Ian Borden (executive)

A možná bych jen doplnil to, co říkal Chris, Briane, a to, že, jak říkal Chris, myslím, že vím, že náš americký vedoucí tým opravdu úzce spolupracuje s našimi vlastníky/provozovateli. Myslím, že dobře rozumíme tomu, co musíme udělat a jak to udělat dobře. A budeme samozřejmě postupovat co nejrychleji, abychom společně s vlastníky/provozovateli tuto příležitost řešili. A viděli jsme, že to opravdu dobře funguje na jiných trzích po celém světě, jak o tom mluvil Chris.

Mike Cieplak (executive)

Další otázku nám položí Dennis Geiger z UBS.

Dennis Geiger (analyst)

Zajímalo by mě, zda byste mohl říci něco bližšího o tom, co pozorujete u amerických spotřebitelů, ať už jde o příjmovou skupinu nebo strukturu výdajů.

A pak, kromě cenové dostupnosti a sladění systému s národním hodnotovým plánem, můžete se vůbec vyjádřit k některým dalším klíčovým pákám, které možná mohou podpořit růst prodeje v USA v současném prostředí?

Christopher Kempczinski (executive)

Jistě. Myslím, že jednou z věcí, které jsme si všimli v úvodu, je to, že spotřebitelé jsou určitě velmi vybíraví v tom, jak utratí svůj dolar. A myslím, že inflace, ke které došlo v posledních několika letech ve Spojených státech, toto prostředí určitě vytvořila.

A i když se může zdát, že je to výraznější u spotřebitelů s nižšími příjmy, myslím, že je důležité si uvědomit, že všechny příjmové kohorty hledají hodnotu. A tak se zaměřujeme na to, abychom, jak jsem již řekl, nabízeli našim zákazníkům vysokou hodnotu. A to bude mít přínos nejen pro zákazníky s nízkými příjmy, ale i pro zákazníky se středními a vyššími příjmy. A tak opatření, která přijmete, jsou stejná bez ohledu na příjmovou kohortu, o které mluvíte.

Z hlediska dalších faktorů prodeje mám v tomto ohledu opravdu dobrý pocit z toho, jak jsme na tom v USA. Když se podívám na to, jak provozujeme naše restaurace, tak naši franšízanti ve spolupráci s naším americkým týmem odvádějí opravdu dobrou práci při provozování silných restaurací. Vidíme zlepšení v rychlosti obsluhy. Vidíme, že fluktuace v našich restauracích klesá.

Všechny tyto věci v kombinaci zvyšují spokojenost zákazníků. Vidíme, že se naše skóre spokojenosti v USA zvyšuje. A pak samozřejmě dojde k inovaci jídelníčku, ke které dojde v průběhu celého roku. Je to součást naší práce. Nebudu se pouštět do podrobností, co přesně bude inovace menu a kdy přijde, ale určitě můžete očekávat, že inovace menu budeme využívat i k tomu, abychom našli způsoby, jak zaujmout naše zákazníky.

A nakonec bych jen podotkl, že vždy musíme hledat způsoby, jak být podnětem pro zájem spotřebitelů v souvislosti se skvělými marketingovými plány. A pokud děláme skvělý marketing, můžete rozvíjet podnikání jen díky svému hlavnímu menu. A tak vím, že americký tým spolu s naší agenturou v USA, Wieden+Kennedy, pokračuje v hledání dalšího velkého nápadu, který bychom mohli z marketingového hlediska využít pro rozvoj podnikání. Máme tedy k dispozici více pák.

Ian Borden (executive)

A Dennisi, možná navážu na to, co říkal Chris, protože si myslím, že je to velmi důležitý bod. Myslím tím, že základ našeho podnikání, naprostá většina našeho podnikání je v neuvěřitelně silné pozici. Myslím, že do tohoto náročnějšího makroprostředí vstupujeme ve výhodné pozici. A myslím, že důraz bychom měli klást na to, že máme plně modernizovaný majetek, jak o tom mluvil Chris. Myslím, že máme marketingový a značkový motor, který je nejlepší ve své třídě, což znamená, že tým pokračuje ve skvělé kreativní realizaci. Myslím, že to u zákazníků rezonuje kulturně relevantním způsobem. Máme finanční sílu našeho systému, která je na jednom z nejsilnějších míst v naší historii. Díky práci, kterou jsme v posledních letech odvedli, jsme schopni se společně opřít do příležitostí.

A když se zamyslíte nad našimi 3D systémy, jako je doručování, drive-thru a digitalizace, máme v každé z těchto oblastí vedoucí postavení. Pokračujeme v investicích, abychom v těchto oblastech podpořili růst. Například dodávky v USA dosáhly v prvním čtvrtletí rekordních hodnot. Jak víte, v oblasti doručování jsme udělali velký pokrok. A víme, že pokračujeme v růstu v digitální oblasti v širším slova smyslu.

Takže si myslím, že z drtivé většiny našeho podnikání máme opravdu dobrý pocit. Jen víme, že spotřebitelé hledají více cenové dostupnosti a hodnoty, a my se budeme opírat o to, abychom tyto potřeby dokázali uspokojit.

Mike Cieplak (executive)

Další otázku pokládá John Ivankoe z JPMorgan.

John Ivankoe (analyst)

Zajímalo by mě, jakou příležitost nebo možná potřebu máme v USA při stanovování cen základních jídelních lístků? Mluvím konkrétně o takových věcech, jako jsou ceny za kombo Quarter Pounder nebo Big Mac, které se mohou v jednotlivých restauracích velmi lišit, a to i v rámci daného trhu. A je zřejmé, že tisk bude informovat o některých nejvyšších cenách v určitých prodejnách, když mluvíte o tom, jakým směrem se cenotvorba McDonald's v celé zemi vydala, i když jde jen o určité prodejny.

Existuje tedy potřeba nebo příležitost vrátit se k cenám základních menu a komunikovat o nich, aby spotřebitelé vnímali hodnotu, která je možná i mimo hodnotná menu, jak jsme to dělali před COVIDem?

Christopher Kempczinski (executive)

Jistě. No, dovolte mi začít tím, že - myslím, že je důležité si uvědomit, že když se podíváte na dnešní marže ve Spojených státech, marže na úrovni restaurací pro franšízanty ve srovnání s tím, kde jsme byli v roce 2019, právě jsme obnovili marže na úrovni franšízových restaurací zpět na úroveň, kde jsme byli v roce 2019. Takže ceny, které byly přijaty v posledních několika letech, byly všechny přijaty jako prostředek k vyrovnání toho, co jsme viděli v souvislosti s poměrně vysokou inflací pracovních sil a poměrně vysokou inflací komodit - potravin a papíru.

Takže marže v restauracích se nyní vrátily na úroveň, kde jsme byli v roce 2019 v USA, což mi říká, že máme možnost přemýšlet o tom, co děláme z hlediska hodnoty do budoucna, a o tom jsem hovořil v odpovědi na předchozí otázku.

Myslím si, že myšlenka, kde musíme zůstat z hlediska cenové politiky v oblasti základního menu, jsme v posledních několika letech udělali hodně pro budování našich cenových schopností a cenové schopnosti, které máme, se dějí na místní úrovni. Takže půjdeme a podíváme se na to, jaké jsou konkurenční produkty v našem okolí, jaké jsou jejich ceny a jak tomu odpovídají naše produkty. A to vše se pak používá k tomu, abychom na úrovni franšízantů a restaurací zjistili, jaká je naše relativní cenová politika.

Takže si myslím, že z hlediska celkové nabídky jsme na tom slušně. Ano, budou se vyskytovat jednorázové události, které se stanou senzací a o kterých se bude informovat. Ale opět, naší příležitostí je, že musíme přesvědčivěji a jednotně mluvit o tom, jaké jsou ty základní, dostupné ceny, které budou pro spotřebitele atraktivní, a na to se náš americký tým, jak vím, zaměřuje.

Ian Borden (executive)

Možná, Johne, jen trochu navážu na to, o čem mluvil Chris, protože si myslím, že - možná bychom o tom měli přemýšlet tak, že bychom se měli zamyslet nad tím, jak podle nás vypadá dobrá hodnota a cenová dostupnost. A já bych... myslím, že bychom řekli, že je to několik věcí. Jak řekl Chris, jde o to, abychom zajistili, že budeme mít tyto základní položky za dostupné ceny pro lidi nebo spotřebitele. Jde o to, abychom zajistili, že budeme mít základní balíček jídel, který bude cenově dostupný, a to obecně s produkty, které spotřebitelé znají a za kterými stojí silné kapitálové zázemí. A pak si myslím, že pokud je snídaně velkou součástí našeho podnikání, jako je tomu určitě ve Spojených státech, ujistěte se, že máme přesvědčivou hodnotu i u snídaně.

A myslím si, že z hlediska realizace musíme samozřejmě zajistit, abychom měli správné produkty za správnou cenu, a jak jste slyšeli Chrise mluvit, abychom měli povědomí spotřebitelů na významné úrovni, aby si spotřebitelé byli vědomi nabídek a cenové dostupnosti, což ovlivní jejich návštěvy, když se budeme dívat dopředu a budou hledat různé možnosti.

Takže si opět myslím, že tvrdě pracujeme na tom, abychom se ujistili, že plníme každou z těchto příležitostí. A jak již Chris hovořil, na trzích, kde se nám to daří, vidíme opravdu dobré výsledky, a to je příležitost, na kterou se soustředíme, abychom se ujistili, že ji máme na každém z našich nejvýznamnějších trhů.

Mike Cieplak (executive)

Další otázka je od Davida Palmera z Evercore.

David Palmer (analyst)

Zaznamenali jste, že hodnocení spokojenosti zákazníků se zvyšuje. A to mě rozhodně nepřekvapuje vzhledem ke všem vylepšením v restauracích, digitálním zařízení a renovaci hlavních jídel. Ale překvapuje mě, že se rozdíl oproti odvětví, alespoň ve Spojených státech, snížil. Zajímalo by mě, jestli je to průzkumy nebo určitými spotřebitelskými trendy, když to rozkrájíte na tenké plátky, i denní části.

Jaké jsou poznatky o tom, proč se tento rozdíl snížil, protože to bylo překvapivé. Je to jen příležitost vstupního cenového bodu v hodnotovém skóre, kterou pozorujete u určitých příjmových kohort? A jak se liší příležitost pro USA od možná některých jiných mezinárodních trhů Velké pětky?

Christopher Kempczinski (executive)

Jistě. Pokud jde o naši celkovou spokojenost, opět se díváme a vidíme zlepšení na všech našich hlavních trzích, a jak jste poznamenal, má to více aspektů.

Myslím si, že jednu příležitost vidíme v tom, že když rozkládáme faktory spokojenosti, tak na některých trzích jsme viděli, že naše relativní převaha v dostupnosti klesla. A myslím, že pokud existuje nějaký tlak na celkovou spokojenost nebo pokud ji něco uzavírá, je to pravděpodobně ztráta části této relativní převahy v dostupnosti. Opět to není na všech trzích, ale na několika trzích ano.

Je důležité si stále uvědomit, že jsme stále vnímáni jako lepší cenová nabídka, ale míra rozdílu na několika trzích se snížila. A to vede zpět ke všem věcem, o kterých jsme na tomto hovoru hovořili jako o věcech, na které se musíme zaměřit.

Ian Borden (executive)

Davide, jen navážu, protože si myslím, že zkušenosti, jak jste poznamenal, zahrnují řadu různých faktorů. Myslím tím, že se nám daří důsledně zvyšovat rychlost realizace na našich nejvýznamnějších trzích. Víme, že když zavedeme funkce, o kterých jste nás slyšeli mluvit dříve, jako je Ready on Arrival, která je zavedena v USA, že dodáváme teplejší a čerstvější jídlo, jakmile zákazníci přijdou do našich restaurací, a poskytujeme celkově lepší zážitek. Myslím, že ostrým bodem, o kterém se Chris zmínil, je právě to, že máme příležitost v oblasti cenové dostupnosti a opravdu se laserově zaměřujeme na to, abychom se ujistili, že dokážeme uspokojit potřeby, které spotřebitelé v současném kontextu vyjadřují. Ale máme opravdu dobrý pocit ze všech ostatních aspektů zkušeností a z toho, jak plníme to, co zákazníci očekávají.

Mike Cieplak (executive)

Další otázku pokládá Eric Gonzalez z KeyBanc.

Eric Gonzalez (analyst)

Pokud jde o diskusi o cenách, oceňuji, že marže na úrovni vašich prodejen se vrátily na úroveň roku 2019, ale možná byste se mohl vyjádřit k současné úrovni meziročních cen a k vašim aktuálním očekáváním ohledně inflace u potravin a práce v letošním roce?

A pak jen možná, zda jste zaznamenali nějaké změny v průtoku těchto cen nebo nějaké změny elasticity.

Christopher Kempczinski (executive)

Jistě. Hádám, že se vaše otázka týká USA, protože bych samozřejmě mohl odpovědět jinak v závislosti na tom, kde na světě se nacházíte. Ale pokud se zaměřím pouze na USA, většina cen, které nyní v USA vidíte, jsou přenesené ceny. Nejde o nové ceny jako takové. Většina z nich je opět přenesená.

Přesto však nadále pozorujeme určitě inflaci práce. Velká část z toho vychází z toho, co se stalo v Kalifornii. A na celostátní úrovni byste pravděpodobně mohli vidět, že očekáváme vysokou jednocifernou inflaci práce. Opět je to z velké části důsledek toho, co zavedla Kalifornie.

A pokud jde o inflaci potravin a papíru, myslím, že se snížila na mnohem nižší historickou úroveň. Takže jsme zpět na historických úrovních, pokud jde o inflaci potravin a papíru, kterou vidíme do budoucna.

Ian Borden (executive)

Navážu, Eriku, na to, co říkal Chris, tedy na jídlo a papír v nízkých jednociferných číslech. Takže si myslím, že jsme v tomto roce zaznamenali příznivý pohyb, i když stále máme docela velký vliv přenesené inflace z roku 23, určitě do první poloviny roku 24, a to jak u potravin a papíru, tak u práce.

Myslím, že v oblasti cen je důležité poznamenat, že náš obchod, včetně našich vlastníků/provozovatelů, chápe, že spotřebitelé jsou opatrní na ceny. A myslím, že určitě budeme obezřetní a uvážliví, pokud jde o další zvyšování cen, které plánujeme do konce roku 2024, a budeme pokračovat v práci na příležitosti, o které jsme již dost mluvili, pokud jde o cenovou dostupnost a její zavedení, abychom tak nějak řešili potřeby spotřebitelů.

Mike Cieplak (executive)

Další otázku položí Sara Senatore z Bank of America.

Sara Senatore (analyst)

Asi jedno upřesnění a pak otázka. Zmínil jste, že návštěvnost v odvětví QSR je stejná až klesající. Myslím, že o tomto odvětví vždy přemýšlím jako o odvětví, kde je návštěvnost v nejlepším případě vyrovnaná. Takže se jen snažím pochopit, vzhledem k tomu, že obvykle máte lepší údaje než já, zda je to nějaký bod zlomu? Nebo je tento trend v návštěvnosti konzistentnější, což tak nějak vypadá?

A pak mám otázku: zmínil jste se, že marže se vrátily tam, kde jsou. Myslím, že cash flow franšízantů se také vrátilo na úroveň před COVID, ne na vrchol COVID. Ale myslím, že když uvažujete o investicích do hodnoty, uvažujete o tom, že byste udělali něco na podporu franšízantů. Nevím, jestli je to nějaký druh snížení poplatků, jako jsou digitální poplatky, nebo jsme viděli, že některé jiné restaurace tak trochu ustupují od těchto poplatků, když franšízanti investují, ať už do kapitálu nebo do jiných provozních výdajů. Takže je prostě podpora franšízantů něco, co můžete udělat, pokud opravdu potřebujete reinvestovat hodnotu?

Ian Borden (executive)

Tady Ian. Dovolte mi, abych se ujal vysvětlení, a pak nechám Chrise odpovědět na vaši otázku. Předtím jsem říkal, že návštěvnost v odvětví, a mluvil jsem o mnoha našich hlavních trzích, je stejná nebo zaznamenáváme klesající trendy.

Pokud budu mluvit konkrétně o USA, v prvním čtvrtletí byla srovnatelná průmyslová doprava záporná a očekáváme, že bude záporná i za celý rok. A myslím, že to je důležitý kontext, jen abychom uvedli souvislosti s náročnějším makroprostředím.

Christopher Kempczinski (executive)

Ano. A když se vrátíme k franšízantům a vaší otázce, jak podporujeme franšízanty, máte pravdu, že naši američtí franšízanti, a mohl bych projít i další trhy, jsou v silné pozici. Když se podíváte na peněžní toky franšízantů, jsme, myslím, na druhé nejvyšší úrovni v historii, přičemž vrcholem byl rok 2021, ale jsme na velmi silných franšízových peněžních tocích. V prvním čtvrtletí uvidíme nárůst peněžních toků franšízantů.

A pokud se zamyslíte nad rozvahou našich franšízantů, modernizace, kterou jsme provedli na našich restauracích v USA před mnoha lety, byla celá provedena v období super nízkých úrokových sazeb. A tak veškeré dluhy, které jsou vedeny v účetnictví našich franšízantů, mají výrazně nižší úrokové sazby, než jaké vidíme na trhu nyní. A tak jsou naši franšízanti v silné pozici.

Jak víte, mají kontrolu nad cenami. My do toho nevstupujeme a nedotujeme ceny. Ale myslím si, že příležitost je tu taková, jak jsem se zmínil dříve, že na trhu máme spoustu skvělých cen. Jen to děláme velmi roztříštěně. A tak je pro nás příležitostí, jak možná trochu stáhnout všechny místní hodnoty, které nabízíme a o kterých, upřímně řečeno, nemáme příliš vysoké povědomí, a jak je spojit a zvýšit povědomí o národní hodnotě.

Myslím, že existuje chytrý způsob, jak to udělat, který může být pro franšízanta neutrální. Ale právě s využitím velikosti a rozsahu našeho marketingového motoru a množství médií, která utrácíme, si myslím, že to pro nás bude příležitost do budoucna. A rozhodně jsme v dobré pozici z hlediska finančního zdraví systému, abychom to mohli udělat.

Mike Cieplak (executive)

Další otázku pokládá Lauren Silbermanová z Deutsche Bank.

Lauren Silberman (analyst)

Mám doplňující otázku týkající se hodnoty. Zmínili jste, že nabízíte hodnotu 50 různými způsoby. Můžete se zmínit o tom, jak by mohla vypadat budoucí národní hodnotová platforma vzhledem k tomu, jak rozdílně vypadá nákladové prostředí v USA? Dovedu si představit, že cenová hodnota by mohla být obtížná.

A když se pak podíváte na to, jaký typ hodnoty spotřebitelé nejvíce vyhledávají, je to cenový bod, nižší vstupní body, balíčky? Pozorujete nárůst hodnotového mixu?

Christopher Kempczinski (executive)

Ano. Možná začnu já a pak to předám Ianovi. Ale myslím, že Ian obecně nastínil konstrukci, kterou považujeme za náš úspěšný návod, a to, že je třeba mít dobré vstupní ceny. Musíte mít nabídku jídla. A pak je třeba, abyste v případě, že máte velký obchod se snídaněmi, nabízeli hodnotu, která je specifická pro snídaně.

A na řadě trhů po celém světě to děláme velmi úspěšně. V USA jistě vidíme, že je zde jiné nákladové prostředí. Ale i naši konkurenti mají stejné rozdíly mezi trhy s vysokými náklady, trhy s nízkými náklady atd. A tak - a to existuje i na jiných trzích. Pokud byste jeli do Francie, je to mnohem jiné, pokud byste jeli do Paříže, než jak by to bylo někde mimo Paříž.

Takže tyto rozdíly existují na mnoha trzích po celém světě. Myslím, že náš systém historicky prokázal schopnost pracovat s našimi franšízanty, jak o tom přemýšlet z hlediska portfolia. A nakonec v tomto byznysu platí, že pokud řídíte transakce, pokud řídíte počty hostů, je to nakonec dobré pro všechny.

Takže máme za sebou historii, kdy se nám to dařilo. Jak jsem se zmínil v úvodu, podařilo se nám to. Děláme to již 70 let. Takže si myslím, že chápeme, co je potřeba, ale děje se to prostřednictvím rozhovoru s našimi franšízanty, abychom se shodli na tom, jak vypadá tato národní nabídka hodnoty.

Mike Cieplak (executive)

Další otázku položí Brian Bittner ze společnosti Oppenheimer.

Brian Bittner (analyst)

Pokud jde o výhled provozní marže, rozpětí od poloviny do 40 % je stále velmi široké, Iane, a plně chápu, že ve finančním modelu je mnoho pohyblivých prvků. Ale zajímalo by mě, jestli je po jednom čtvrtletí v účetnictví příležitost, aby se očekávání v tomto rozmezí možná zpřísnila? Když se podíváme na loňských 47 %, je to dobrý základní cíl pro provozní marže v tomto roce? Nebo bychom měli očekávat pokles podobný tomu, který jsme viděli v prvním čtvrtletí?

Ian Borden (executive)

Briane, díky za otázku. Podívej, chci říct, že jsi to trefil. Je to samozřejmě v kontextu, který zpracováváme ve 24. kapitole. Ve hře je spousta proměnných. A myslím si, že makro kontext znamená, že je pro nás obtížné tak trochu předvídat výhled do budoucna, pokud jde o délku trvání makroekonomických protivětrů, které vidíme, a jejich hloubku. Takže si myslím, že to samozřejmě ovlivňuje výkonnost. A jako vždy bude naše páka na optickou marži záviset na síle a úrovni našeho růstu tržeb.

Podívejte, myslím, že jsem i nadále přesvědčen o naší schopnosti zvýšit časem pákový efekt v provozní marži, protože jsme schopni pokračovat v silném růstu nejvyšší linie. A myslím, že jsme přesvědčeni, že jak budeme pracovat na řešení příležitostí, které máme v oblasti cenové dostupnosti, bude to nápomocné při navracení růstu tržeb do požadovaného směru. A časem to jistě pomůže pokračovat ve zvyšování pákového efektu a provozní marže.

Mike Cieplak (executive)

Další otázku položí Andrew Charles ze společnosti Cowen.

Andrew Charles (analyst)

Chrisi, chtěl bych se dozvědět více o tom, jak se bude tato národní hodnotová platforma lišit od minulých let. Takže když se zamyslím historicky, tak například v roce 2018 byla spuštěna služba 1 $2 $3. Vypadalo to, že to byl pro americký byznys negativní rok z hlediska návštěvnosti právě v tom, že regionální přístup k hodnotě byl úspěšnější značka navzdory tomu, co jsi říkal o konkurentech, kteří usilují o větší národní hodnotu. Takže by mě zajímalo, co si myslíte, že bude tentokrát jiné, že povede k tomu, že národní hodnota bude úspěšnější, jestli můžete uvést konstrukce, jak to bude vypadat do budoucna.

Christopher Kempczinski (executive)

Jistě. Dobře, řekněte to, co je zřejmé. Je na americkém týmu, aby ve spolupráci s našimi vlastníky/provozovateli definoval, jak vypadá národní nabídka hodnoty v USA. Jak víte, u programu 1 $2 $3 trvalo chvíli, než se prosadil, ale pak přinesl velmi dobré výsledky. Myslím, že když se podíváte na výsledky v USA za posledních mnoho let v rámci programu 1 USD, 2 USD, 3 USD, myslím, že jsme nyní - byli jsme v šestém nebo sedmém roce programu 1 USD, 2 USD, 3 USD, což pro nás byla velmi úspěšná platforma pro zvýšení výkonnosti v rámci celého amerického podnikání.

Otázka, jak rychle to skutečně ovlivní transakce a jak rychle se to změní, se vrací k tomu, jak rychle se vám podaří zvýšit povědomí spotřebitelů o této problematice. A čím rychleji se vám podaří zvýšit povědomí, tím rychleji můžete začít pozorovat, že to vede k nárůstu výkonnosti podniku.

Takže si myslím, že nejprve je třeba definovat platformu a ujistit se, že je pro zákazníky přesvědčivá. A pak se ujistit, že ji řádně podporujete, abyste zvýšili povědomí, které potřebujete k tomu, abyste nakonec ovlivnili transakce v podnikání.

Mike Cieplak (executive)

Další otázku pokládá Greg Francfort ze společnosti Guggenheim.

Gregory Francfort (analyst)

Moje otázka se týká pouze mezinárodního obchodu. A zajímalo by mě, co pozorujete, nevím, jestli je to možná z hlediska protestu, nebo jestli tam obchod pokračoval v oslabování i ve druhém čtvrtletí stejným způsobem jako v americkém byznysu a co byste mohli dělat z hlediska podpory prostřednictvím ideální sazby licenčních poplatků nebo něčeho podobného?

Christopher Kempczinski (executive)

Jistě. Myslím, že když se podíváte na dopad některých bojkotů na několika našich trzích, neřekl bych, že se situace zhoršuje. A pak si myslím, že v některých případech byste se mohli podívat a říci, že se to možná na některých místech mírně zlepšuje.

Takže v tomto ohledu žádná velká změna. Myslím, že je také zajímavé, že na mnoha z těchto trhů se naše dodávky drží docela dobře, což je docela zajímavá dynamika.

Takže na některých trzích je to možná nepatrně lepší. Ale jak jsem zmínil v předchozím hovoru, neočekáváme, že by se dopady na tuto oblast nějak významně zlepšily, dokud neskončí válka, a nadále máme tento výhled na to, co konflikt na Blízkém východě udělá s našimi trendy. Iane, předám ti slovo.

Ian Borden (executive)

Ano. Možná jen jeden z druhů stavění na protivětru. Myslím, že to, co jsem řekl předem, že makroekonomické protivětry, které jsme pozorovali, byly významnější na řadě našich velkých mezinárodních trhů, a to pokračovalo i na začátku druhého čtvrtletí.

Pokud jde o podporu IDL, myslím, že už jste mě o tom slyšeli mluvit dříve. Myslím, že když existují vnější faktory, které jsou mimo kontrolu našich franšízantů a které mají dopad na podnikání, a tito franšízanti dělají vše správně a nadále dělají vše správně pro podnikání McDonald's, je poskytování podpory v situacích, které si to zaslouží, součástí toho, co bych nazval naším základním obchodním modelem.

Chci říct, že pokud a když se rozhodneme poskytnout podporu, je vždy cílená a dočasná. Vždy je určena našim franšízantům, kteří ji nejvíce potřebují. Myslím, že jsme již dříve hovořili o tom, že jsme poskytli určitou podporu některým trhům, které byly v regionu zasaženy. Samozřejmě nadále zkoumáme fakta a okolnosti a nadále neuvěřitelně úzce spolupracujeme s našimi partnery z DL.

Řekl bych jen, že úroveň podpory, která byla zatím poskytnuta, se nedostala na úroveň, kterou bych nazval významnou. Ale samozřejmě nadále zůstáváme v úzkém kontaktu a velmi úzce spolupracujeme s našimi partnery DL v regionu.

Mike Cieplak (executive)

Další otázku položí Brian Mullan ze společnosti Piper Sandler.

Brian Mullan (analyst)

Jen otázka na CosMc. Zajímalo by mě, jestli byste mohl říct, jaké jsou první poznatky z vašich testů v Illinois a Texasu.

A pak v souvislosti s tím, zda byste mohl hovořit o tom, jak k tomu případně plánujete přistupovat dále, pokud jde o to, jak vyhodnocujete prodejny, jak vypadá rozhodovací proces, kdybyste jich chtěl v příštím roce nebo později vybudovat více. Jakákoli barva by byla skvělá.

Christopher Kempczinski (executive)

Jistě, No, asi tě zklamu, Briane, když ti řeknu, že toho není moc co hlásit. Myslím, že stále vidíme, že o CosMc je velký zájem, který je způsoben zvědavostí. A v důsledku toho je těžké získat představu o tom, jaká jsou skutečná očekávání ohledně výkonnosti.

Jak jsme již zmínili na našem dni pro investory, pro konečný úspěch tohoto podniku se snažíme dosáhnout toho, aby náš podnik dosahoval srovnatelného nebo vyššího ROIC než tradiční McDonald's. V tomto případě se jedná o to, že se nám podařilo dosáhnout srovnatelného nebo vyššího ROIC. Nebyl by žádný důvod vkládat do CosMc's kapitál, pokud by nebyl neutrální nebo akreční k budování tradičního McDonald's. To pak bude záviset na tom, co uvidíme v absolutních jednotkových objemech tohoto konceptu, na maržích s tím spojených a na naší schopnosti budovat tyto restaurace s menšími rozměry za nižší náklady, než jaké očekáváme.

Takže všechny tyto věci budeme posuzovat na našem testovacím trhu. Jak jsem již zmínil, máme v plánu otevřít 10 restaurací. A bude to záviset na jednotkových objemech. Bude to záviset na maržích a na kapitálu, který budeme muset vynaložit na jejich vybudování. To vše bude určovat naše celkové hodnocení potenciálu ROIC.

Mike Cieplak(executive)

Máme čas ještě na jednu otázku od Jeffa Bernsteina z Barclays.

Jeffrey Bernstein(analyst)

Skvělé. Jen navážu na srovnání s USA. Vím, že jste se zmínili o domácnostech s nižšími příjmy a jejich slabosti a možná i o obchodování s potravinami v domácnostech. Jen by mě zajímalo, jestli to můžete porovnat s minulými zpomaleními. Mám pocit, že zpráva byla vždy přínosem pro segment rychlého občerstvení. Možná ztratíte některé na nízkém konci, ale co je důležité, zdědíte některé, kteří obchodují shora dolů, jak jste řekl, pokud všichni hledají hodnotu.

A když je to kontext, myslím, že jste zmínil, že franšízanti systému jako kupní síla jsou tam pro postupné zvyšování hodnoty. Chci se jen ujistit, že jsem to slyšel správně, zda existuje nějaký sentiment z dvouletého období, pokud jde o náladu franšízantů, zejména s posledním zásadním uvolněním.

Christopher Kempczinski (executive)

Jistě. Myslím, že je těžké vrátit se k dnešním údajům a porovnat je s posledním zpomalením ekonomiky. Myslím, že dynamika, kterou jste popsal, je to, co obvykle vidíme v podnikání. Myslím si, jak také víte, Jeffe, že náš byznys je nadměrně indexován spotřebiteli s nižšími příjmy. Takže to je na zvážení.

Ale vrátil bych se k tomu, že si uvědomujeme, že se nacházíme v prostředí, kde je spotřebitel cenově náročný. A opět, to není jen něco, co se týká nízkých příjmů. Myslím, že všichni spotřebitelé hledají dobrou hodnotu za dobrou cenu. A tak se zaměřujeme na tuto činnost.

Pokud jde o zapojení franšízantů, je to proces, kterým procházíme na každém jednotlivém trhu, abychom se s našimi franšízanty dohodli na tom, jak by měl vypadat národní hodnotový program, nebo pokud jde o zavedení nové položky menu, jak by mělo vypadat její načasování. Takže to je práce, kterou dělá americký tým. Myslím, že v systému, který má v USA 2 000 franšízantů, se tím budou zabývat různí lidé na různých místech. A ke sladění nakonec dojde prostřednictvím konverzace.

A jak jsem řekl, děláme to už 70 let. Víme, jak to udělat. Ale je to prostě... je to výsledek mnoha rozhovorů s americkými franšízanty, stejně jako na jakémkoli jiném trhu.

Ian Borden (executive)

Jeffe, možná jen 2 rychlé háčky k tomu, co řekl Chris. Myslím, že napříč trhy, myslím, že to, čemu naše vedoucí týmy věnují čas a o čem mluví s podnikateli a s našimi franšízanty, je to, co bych nazval ujištěním, že máme v současném kontextu mentalitu pouličního boje. Je jasné, že makro situace je obtížnější. Je jasné, že všichni bojují o méně spotřebitelů nebo o spotřebitele, kteří určitě navštěvují méně často. A my se musíme ujistit, že máme mentalitu pouličního boje, abychom zvítězili bez ohledu na okolní kontext.

A jak si myslím, že jsme dnes hodně mluvili o naší pozici - náš systém je umístěn se silou a schopnostmi. Neexistuje žádný důvod, proč bychom neměli mít nejpřesvědčivější pozici z hlediska hodnoty a cenové dostupnosti z pohledu spotřebitele.

Nakonec budeme náš pokrok měřit podle toho, jaký máme podíl. A myslím, že se na to s Chrisem a se mnou a určitě i s vedoucími týmy laserově zaměřujeme, a to je příležitost, která nás čeká, a na to se velmi soustředíme.

Mike Cieplak (executive)

Dobře. Tím náš dnešní hovor končí. Děkuji, Chrisi. Díky, Iane. Děkuji vám všem, že jste se připojili. Přeji vám hezký den.

Operator

Tímto končí konferenční hovor pro investory společnosti McDonald's Corporation. Nyní se můžete odpojit.

TECHNICKÁ ANALÝZA

PROFIL SPOLEČNOSTI

Společnost L’Oréal se zabývá výrobou a prodejem kosmetických a vlasových produktů. Firma vlastní širokou škálu značek rozdělených do čtyř divizí: Consumer Products, L’Oreal Luxe, Professionals Products a Active Cosmetics. Patří mezi ně mimo jiné L’Oreal Paris, Maybelline New York, Garnier, Lancome, Yves Saint Laurent, Giorgio Armani, Kiehl’s, Krastase, La Roche-Posay, SkinCeuticals a mnoho dalších. Společnost nabízí širokou škálu produktů rozdělených do šesti obchodních segmentů: Péče o pleť, make-up, péče o vlasy, barvení vlasů, parfémy a ostatní. Společnost prodává své produkty prostřednictvím kamenných obchodů a webových stránek. L’Oréal sídlí ve městě Clichy v Ile-De-France.

Sektor: Consumer Defensive
Odvětví: Personal Products
Zaměstnanci: 90 000
CEO: Nicolas Hieronimus
Založeno: 1909
Země: Francie
IPO: 08.10.1963
Dividenda: Ano (ročně)
Burza: EURONEXT
Ticker: OR
Rating S&P: AA
Rating Moody’s: Aa1
  
Portfolio GP: ANO 
Web: loreal.com 
Dokumenty: Tiskové zprávy 

ANALÝZA SPOLEČNOSTI

Tržby

Tržby společnosti mají pravidelný, pozvolný, stoupající trend. I když v posledních dvou letech došlo k výraznému zrychlení, ale nemyslím si, že by v takovém tempu měly pokračovat i nadále. V roce 2023 činily tržby 41.2 miliardy eur, což představovalo nárůst o více než 7.5 % oproti předešlému roku 2022.

Zisk na akcii

Zisk na akcii se pohybuje v menších cyklech, ale i tak stále v čase roste. V roce 2023 vygenerovala společnost 11.5 eura na akcii, což představovalo nárůst o necelých 8.5 % oproti roku 2022 a i zde došlo v posledních dvou letech k velmi výraznému růstu.

Hrubá marže

Hrubá marže, neboli rozdíl mezi příjmem a náklady na prodané zboží nebo služby v roce 2023 byla necelých 74 %. Při pohledu na graf můžeme vidět, že se v posledních dvaceti letech drží tyto marže velmi stabilně a dlouhodobý průměr za toto období je zhruba 73 %.

ROIC

Návratnost investovaného kapitálu je také velmi stabilní a v roce 2023 činila 19.9 %. Tyto hodnoty jsou brány jako velmi finančně zdravá společnost. Dlouhodobý průměr za sledované období, tedy od roku 1998 se pohybuje kolem 16.5 %.

Aktiva vs. Pasiva

Aktiva společnosti stále v čase rostou, což je dobrá známka toho, že roste i celá společnost. V roce 2023 dosáhla hodnota těchto aktiv 51.9 miliard euro. Na druhou stranu dlouhodobý dluh včetně kapitálových úvěrů je velmi zanedbatelný a dá se říci, že je společnost prakticky bez dlouhodobého dluhu, který v roce 2023 byl 6.14 miliardy euro.

CAPEX

Kapitálové výdaje, které nám říkají, jak vysoké jsou náklady společnosti na pořízení nového a obnovu starého majetku s růstem společnosti stále pozvolna stoupají. Capex za rok 2023 dosáhl necelých 1.5 miliard eur, což znamenalo navýšení o zhruba 11.2 % a také nejvyšší hodnotu těchto výdajů od roku 1998.

Dividendy

Společnost vyplácí své dividendy jednou ročně a ve většině případech v měsíci dubnu. Jak můžeme vidět na grafu, tyto výplaty v čase velmi pravidelně rostou a vůbec se jich netýkají žádné krize. V roce 2023 vyplatila společnost L’Oréal svým akcionářům 6.60 euro na akcii, a to při výplatním poměru zhruba 32.4 %.

Dividendový růst %

Poslední dividendové navýšení bylo o 10 % a na grafu je zřejmé, že je společnost takto štědrá docela často. Průměrné roční navýšení ve sledovaném období vychází zhruba na 13.5 %. Median celého sektoru se pohybuje lehce pod 5.5 %.

Dividendový výnos

Na grafu je znázorněn dividendový výnos v jednotlivých letech. Tento výnos byl ve fiskálním roce 2023 1.48 %. Nejznatelnější nárůst dividendového výnosu byl samozřejmě během finanční krize, kdy cena akcií padala a vyplácenou částku drželo vedení společnosti stabilně a dokonce ji i lehce navyšovalo. Dlouhodobý průměr za sledované období se pohybuje kolem 1.5 %.

Yield on Cost

Na tomto grafu vidíme vývoj takzvaného Yield on Cost, což je aktuální výplata dividendy děleno pořizovací cenou. Při nákupu akcií v roce 1991 by pro investora znamenal dnešní dividendový výnos necelých 47 % z původní investované částky. Zde je tedy krásně vidět síla navyšování dividend v čase a i když se vám dnešní dividendový výnos může zdát nízký, navyšování a čas udělají svoji práci.

Počet akcií v oběhu

Společnost nejen že vyplácí svým akcionářům dividendu, kterou každoročně navyšuje, ale také je odměňuje ve formě zpětných odkupů a navyšováním tak jejich podílu. Vedení společnosti začalo s odkupy od roku 2005 a v roce 2023 bylo v oběhu 537 milionu akcií, což představuje pokles o více než 20 %.

Počet zaměstnanců

Počet zaměstnanců až do roku 2016 lehce rostl a od té doby se do roku 2021 držel celkem stabilně. Od roku 2021 zase společnost postupně znovu své množství zaměstnanců navyšuje a v roce 2023 pro firmu L’Oréal pracovalo 90 000 lidí, což představovalo nejvyšší počet zaměstnanců za poslední dvě dekády.

Tržby: regiony

V roce 2022 dosáhla společnost L’Oréal v Evropě tržeb ve výši přibližně 11.4 miliardy eur a tento region se tak stal nejvíce ziskový. Druhý nejziskovější region byla severní Asie a na třetím místě severní America.

Podíl tržeb: produkty

V roce 2022 tvořila kategorie Péče o pokožku zhruba 40 % všech celosvětových příjmů. Na druhém místě s polovičním podílem, tedy 20 %, byla kategorie Make-up a na třetím Péče o vlasy s 15 %.

Podíl tržeb: divize

Graf níže znázorňuje konsolidovaný podíl prodeje kosmetického odvětví společnosti L’Oréal na celém světě podle divizí výrobků. V roce 2022 pocházelo 36.6 % tržeb z divize spotřebních výrobků. Na grafu je také znatelný pokles této divize a pozvolný nástup L’Oréal Luxe.

Hodnota značek L’Oréal

Značka L’Oréal Paris představovala v roce 2022 hodnotu téměř 47.5 miliardy dolarů. Značka Lancome necelých 24 miliard dolarů a Garnier byla odhadnuta na téměř 12 miliard dolarů.

Počet restaurací: mimo US

V roce 2022 byla společnost L’Oréal vedoucí kosmetickou společností na světě s tržní kapitalizací ve výši téměř 188 miliard dolarů. Na druhém místě s velkým odstupem se umístila společnost Estée Lauder s tržní kapitalizací přes 78 miliard dolarů.

Hodnota značek celosvětově

V roce 2022 se na prvním místě žebříčku o nejhodnotnější značku na světě umístila značka L’Oréal Paris s hodnotou značky přibližně 12.1 miliardy dolarů. V závěsu pak byla Estée Lauder s hodnotou 7.15 miliardy dolarů a Nivea s hodnotou 6.62 miliardy dolarů.

ODHADY ANALYTIKŮ

Tržby

Analytici odhadují pokračující růst tržeb na následujících pět let, a to v průměru o necelých 7.7 % ročně. Tržby by tak měly vzrůst z 48.2 miliardy eur v roce 2023 na 57 miliard eur v roce 2028.

Zisk na akcii

Stejný vývoj očekávají analytici také u zisku na akcii, který by měl dle odhadů růst o necelých 11 % ročně. Společnost by tak měla v roce 2028 dle odhadů vykázat zisk na akcii 17.85 eur.

Free Cash Flow (FCF)

Volný peněžní tok, který představuje peněžní prostředky, které společnost generuje po zaúčtování peněžních výdajů na podporu provozu a údržbu svých kapitálových aktiv by měl od roku 2023 také růst, a to v průměru zhruba o 11 % ročně. Společnost by tak měla v roce 2028 vykázat volný peněžní tok v hodnotě 9.5 miliardy eur.

Dividendy

Také co se týká dividendy jsou odhady velmi pozitivní, a to, že částka vyplacená akcionářům ve formě dividendy, by měla nadále růst, a to v průměru o necelých 12.7 % ročně. Akcionářům by tak mělo být v roce 2028 vyplaceno 10.2 eura na akcii oproti 6.6 eurům vyplaceným ve fiskálním roce 2023.

KVARTÁLNÍ VÝSLEDKY

Tržby

Zisk na akcii

VALUACE

Poměr ceny k zisku (P/E)

Poměr ceny k zisku (P/E) byl u společnosti L’Oréal za rok 2023 zhruba 34.76. Průměr společnosti za sledované období, tedy od roku 1998 činí 35. Společnost se tak může zdát být v tomto směru férově ohodnocena. Median sektoru do kterého je zařazena je na hodnotě zhruba 19. Z pohledu celého sektoru je tedy L’Oréal velmi nadhodnocena.

Cost of Capital
Capital Asset Pricing Model (CAPM)
6.66%

WACC
Weighted Average Cost of Capital
6.57%

Dle výpočtu DCF, kde se bere v potaz odhad budoucího volného peněžního toku, který se následně diskontuje diskontní sazbou odpovídající riziku, nám vychází výsledná hodnota současné hodnoty volného peněžního toku zhruba 381.50€ za akcii.

Dle Relativního ocenění, kde se používají poměry jako jsou EV/tržby, EV/EBITDA a P/E, algoritmy vezmou v úvahu všechny informace o násobcích ocenění a konsoliduje je do jediného čísla, a to je u společnosti L’Oreal 272.60€ za akcii.

Pokud vezmeme průměr těchto dvou výpočtů, vyjde nám vnitřní hodnota akcie zhruba na 327.05€. (výpočty jsou ke dni 05.03.2024)

VEDENÍ SPOLEČNOSTI

CEO & Director

Mr. Nicolas Hieronimus

Executive VP & CFO

Mr. Christophe Babule

Chief Operations Officer

Mr. Antoine Vanlaeys

Head of Investor Relations

Ms. Françoise Lauvin

Chief Digital & Marketing Officer

Ms. Asmita Dubey

Chief Human Relations Officer

Mr. Jean-Claude Le Grand

Chief Global Growth Officer

Mr. Frédéric Rozé

President of South Asia Pacific, Middle East, North Africa Zones

Mr. Vismay Sharma

Chief Innovation Officer

Mr. Jacques Challes

Managing Director of Fragrance France

Mr. Emmanuel Goulin

Earnings Call Transcript 2023-Annual results

ENGCZE

TECHNICKÁ ANALÝZA

ODPOVĚDNOST:

Jakékoliv analýzy, novinky, cenové odhady, vstupy, cenová rozhraní nebo jiné informace sdílené na této webové stránce, jsou poskytovány jako obecný komentář a sdíleny prostřednictvím těchto webových stránek a aplikace Discord s množstvím klientů, proto se nedají považovat za investiční poradenství nebo investiční výzkum. Nejsme obchodní poradci. Většina naší práce má edukativní účely založené na aplikaci Teorie Elliott Wave do reálného prostředí marketu.

 

Obchodování na forexu, futures marketech, opcích, akciích, kryptoměn nebo jakýkoliv další druh marketu obsahuje vysoké riziko a není určeno pro každého investora či obchodníka. Vždy zde je a bude určitá možnost, že o své vklady můžete přijít, proto vždy pouze investujte a obchodujte pouze s penězi, které můžete ztratit. Naše webové stránky a informace, které zde sdílíme by se neměly slepě následovat a nahrazovat tak nezávislý odborný výzkum provedený před nutnou investicí či obchodním rozhodnutím. V žádném případě nejsme zodpovědní za jakoukoliv ztrátu na Vašem účtu na základě našich produktů. Pro skutečné finanční rady kontaktujte svého finančního poradce.

 

Rozdílové smlouvy jsou komplexní nástroje a v důsledku použití finanční páky jsou spojeny s vysokým rizikem rychlého vzniku finanční ztráty. U 74 až 89 % účtů retailových investorů došlo při obchodování s rozdílovými smlouvami ke vzniku ztráty. Měli byste zvážit, zda rozumíte tomu, jak rozdílové smlouvy fungují, a zda si můžete dovolit vysoké riziko ztráty svých finančních prostředků.

 

Copyright © 2024 GoldenPocket.cz | Obchodní podmínky | Všechna práva vyhrazena | FAQ


GOLDEN POCKET s.r.o.
IČO: 08379548
+420 777 460 000
info@goldenpocket.cz
nám. T.G. Masaryka 1281
Zlín, 760 01
Česká Republika